Waarom zijn Insecten belangrijk voor de mens

? Geleedpotigen zijn ongewervelde dieren met een exoskelet en een gesegmenteerd lichaam. Ze zijn leden van de phylum grootste dier op aarde . Dit phylum bevat schaaldieren , spinachtigen , insecten , duizendpoten en vele andere soorten dieren . PhylumGeleedpotigen speelt een vitale rol in de ecosystemen van de aarde en de meeste leven niet zou overleven als geleedpotigen opeens uitgestorven . Geleedpotigen zijn zo belangrijk dat wetenschappers gebruiken vaak de gezondheid van bepaalde soorten geleedpotigen aan de algehele gezondheid van de planeet en haar diverse ecosystemen te meten. Bestuiving

In zijn boek " Biologie: Het leven op aarde , " bioloog Gerald Audesirk wijst erop dat zaad - en - pollen producerende planten zijn essentieel voor het leven op aarde . Deze planten zorgen voor voedsel , medicijnen , onderdak en andere hulpmiddelen voor mensen en dieren. Ze zou niet kunnen bestaan ​​zonder insecten en andere kleine geleedpotigen die helpen verspreiden stuifmeel en zaden over grote afstanden . Honingbijen , wespen en vlinders zijn vooral bekend om hun rol in de bestuiving , maar spinnen , motten , schorpioenen en tal van andere geleedpotigen te helpen bij het ​​proces van reproductie van planten .
Voedsel

Geleedpotigen zijn een belangrijke bron van voedsel voor de mens . Kreeft en garnalen zijn populair delicatessen , maar mensen eten ook insecten zoals krekels en sprinkhanen . Geleedpotigen bieden ook voeding om duizenden andere diersoorten , waarvan vele worden opgegeten door mensen . Veel dieren die een belangrijke rol in de menselijke wetenschap, onderzoek en welzijn spelen ook eten geleedpotigen . Chimpansees , nauwste verwant mens ' en het onderwerp van veel wetenschappelijk onderzoek , regelmatig eten mieren .
Ongediertebestrijding

Hoewel sommige geleedpotigen , zoals mieren en termieten , worden beschouwd als ongedierte , bestrijding van andere geleedpotigen hun bevolking . Spinnen jagen insecten en voorkomen dat ze overschrijding van de planeet . De interacties van geleedpotigen met elkaar vormen een kwetsbare ecologische evenwicht dat mensen rechtstreeks ten goede komt .
Geneeskunde

geleedpotigen , vooral insecten , zijn gebruikt voor duizenden jaren in de traditionele geneeskunde. Honing is vooral populair als een wond behandeling , en sommige moderne holistische artsen pleiten honing geproduceerd door honingbijen als een oplossing voor verschillende medische aandoeningen . Moderne artsen ook profiteren van geleedpotigen . Degenkrab bloed , bijvoorbeeld , wordt soms gebruikt om de veiligheid van antibiotica te testen .
Juridische

Entomologie is de studie van insecten , hun gedrag en hun interacties met hun milieu . Forensische entomologen gebruiken insecten op een plaats delict om belangrijke informatie te ontdekken . De aanwezigheid of afwezigheid van bepaalde insecten kan worden gebruikt om de tijd en plaats van overlijden bepalen . Het kan ook worden gebruikt om een ​​beperking van een lijst van verdachten en advocaten kunnen de getuigenis van forensische entomologen gebruiken om mensen beschuldigd van misdaden te veroordelen of vrij te pleiten .