Het belang van wetenschappelijke namen voor organismen

Wetenschappelijke namen worden gebruikt om verschillende soorten van organismen te beschrijven op een manier die is universeel , zodat wetenschappers over de hele wereld gemakkelijk kan identificeren hetzelfde dier . Dit is de zogenaamde binomiale nomenclatuur , en veel van de wetenschappelijke namen zijn afgeleid van de Latijnse naam van het organisme . De wetenschappelijke naam is onderverdeeld in de geslachtsnaam , die het eerst komt , gevolgd door de specifieke soortnaam . Geschiedenis

Modern binomiale nomenclatuur werd door de Zweedse arts en plantkundige Carolus Linnaeus in de 18e eeuw aangenomen . De reden voor de stelling van de naam tweedelige was een code die specifieke soorten gemakkelijker geïdentificeerd zonder het gebruik van lange descriptors die echter subjectief kan maken .
Belang

Het gebruik van wetenschappelijke namen voorkomt verwarring tussen nationaliteiten die verschillende gemeenschappelijke namen voor organismen kan hebben door ze een universele naam die fungeert als een code . Wetenschappers van een natie kan praten met wetenschappers uit andere over een specifiek organisme met behulp van de wetenschappelijke naam , het vermijden van verwarring die kan voortvloeien uit verschillende gemeenschappelijke namen .
Creation

een wetenschappelijke naam is gemaakt als een samengestelde instructie met betrekking tot het geslacht en de soortnaam van een organisme . De geslachtsnaam komt eerst en beschrijft een beperkt aantal organismen in een gezin . Het geslacht wordt altijd geactiveerd. Het wordt gevolgd door de specifieke naam soorten, die niet wordt geactiveerd , en vernauwt de identificatie beneden om een ​​enkel organisme. De namen soorten worden vaak verkregen uit Latijn of Grieks . Wetenschappelijke namen moeten altijd worden onderstreept ( indien handgeschreven ) of cursief ( indien getypt ) .
Variaties

binomiale nomenclatuur gaat vaak gepaard met de naam van de ontdekker en datum van de ontdekking van het genoemde organisme nog meer specificiteit creëren . Bijvoorbeeld , in plaats van gewoon te zeggen een " gemeenschappelijke zeeslak , " een wetenschapper zou kunnen zeggen " Patella vulgata , Linnaeus , 1758 " om het organisme in kwestie beter te beschrijven. Cultivars , die organismen die resulteren uit - menselijke invloed mutaties zijn aangegeven met wetenschappelijke naam gevolgd door " cv " en de naam van de stam , of gewoon de naam van de stam enkele aanhalingstekens . Een voorbeeld zou Astrophytum myriostigma cv zijn. Onzuka of Astrophytum myriostigma ' Onzuka . '
Verbouwingen

Wetenschappelijke namen zijn gevoelig te veranderen als wetenschappelijk begrip van bepaalde organismen veranderingen . Sommige geslachten kan worden opgesplitst in grotere subgroepen om tegemoet voor meer specifieke biologische verschillen . Bijvoorbeeld , alle katten waren eens onder de geslachtsnaam Felis , maar het geslacht van Lynx is gemaakt voor bobcats om meer specificiteit geven . Sommige organismen krijgen verschillende wetenschappelijke benaming , die bekend staan ​​als synoniemen . Lasiurus borealis en Nycteris borealis , bijvoorbeeld , hetzelfde organisme . Echter , vertraging bij de goedkeuring van de huidige naam ( Nycteris borealis ) betekent dat de vroegere naam is nog steeds in gebruik .