Wat zijn Viroïden & amp ; Prionen

? Viroïden en prionen zijn besmettelijke agenten die niet zijn levende wezens , maar kan nog steeds ziektes overdragen . Prionen zijn afwijkende vormen van het eiwit PrP ; ze overbrengen verschillende ziekten die neurale weefsels in dieren en mensen beïnvloeden . Viroïden verschillen van virussen in dat ze missen een eiwit jas ; zij slechts circulaire, enkelstrengs RNA -fragmenten die repliceren als zodanig in plantencellen . Prionen

Prions - waarvan de naam is afgeleid van de woorden "eiwit " en " infectie " - abnormaal formaties van een natuurlijk voorkomend eiwit , PrP , dat is gecodeerd in de genen van alle zoogdieren . Prionen overbrengen ziekten genoemd overdraagbare spongiforme encefalopathieën of TSE's . Deze ziekten veroorzaken kleine " gaten" in de hersenen neuraal weefsel dat kan worden gezien wanneer bekeken onder een microscoop . Hierdoor wordt het weefsel op een sponsachtige en moet duren . Scrapie , een ziekte van schapen , was het eerste TSE ontdekt ; anderen , zoals boviene spongiforme encefalopathie of BSE - algemeen bekend als " gekkekoeienziekte " - zijn uitgegroeid tot ernstige gezondheidsproblemen en economische aspecten
Prionen bij mensen

Bij mensen veroorzaken verschillende TSE dodelijke ziekten die de hersenen en de functie beïnvloeden . Kuru werd voor het eerst ontdekt bij een kannibalistische stam in Papoea-Nieuw- Guinea . De ziekte van Creutzfeldt - Jakob , de meest voorkomende TSE bij de mens , " treft ongeveer een op de miljoen mensen per jaar ", aldus het Nationaal Instituut voor Neurologische Aandoeningen en Stroke . Andere ziekten behoren onder meer fatale familiale insomnia , ziekte Gerstmann - Staussler - Scheinker en variant van de ziekte van Creutzfeldt -Jakob . Deze ziekten kunnen erfelijk of door contact met geïnfecteerde weefsels of lichaamsvloeistoffen worden doorgegeven . Normale sterilisatie technieken niet prionen vernietigen.
Viroïden

Normal virussen bevatten een eiwit capsule waarin ofwel DNA of RNA wordt gebruikt om de elementen van het synthetiseren virus voor verspreiding en voortplanting . Viroïden echter uit slechts een enkele RNA-streng . Ze doen geen code voor eiwitten in de manier waarop virussen doen ; plaats , ze vertrouwen voor de voortplanting op eiwitten en enzymen al aanwezig in gastheercellen . Viroïden invloed planten ; sommige hebben geen symptomen bij besmette gewassen tonen . Gewassen die kunnen worden beïnvloed door viroïden onder kokosnoten , tomaten, aardappelen , komkommers en citrusvruchten .
Viroïden bij mensen

Viroïden veroorzaken geen ziekte processen bij mensen of dieren ; hun effecten zijn beperkt tot planten . Echter , een soortgelijke besmettelijke agent , een virusoid , veroorzaakt type D hepatitis , een bijzonder virulente vorm van die ziekte . Virusoids enkelstrengs circulaire RNA moleculen, zoals viroïden , maar ze vereisen een helper virus te infecteren . In het geval van hepatitis D , de virusoid vereist de eiwitmantel van hepatitis B voor de transmissie .