Wat zijn Shatter Kegels

? Shatter kegels zijn geologische formaties gecreëerd onder extreme omstandigheden . Of u nu een amateur geoloog of werken in de richting van een carrière in het gebied , wordt u geïntrigeerd door hun uiterlijk en de wijze waarop zij zijn ontstaan. Verschijning

Shatter kegels zijn kegelvormige rotsformaties . Volgens de School of Environmental Sciences aan de Universiteit van Guelph in Canada , verbrijzelen kegels kan zo klein als 2 cm of zo groot als 2 meter hoog. De Planetary Science Institute Explorer 's Guide to inslagkraters stelt dat de breedte varieert van 1 cm tot 5 meter. Ze zijn voorzien van verschillende convergerende breuklijnen , die de Explorer 's Guide beschrijft als die lijkt op de staart van een paard.
Vorming

Shatter kegels zijn het gevolg van extreme druk . Volgens de website Ernstson Claudin impactstructuren ze vereisen tussen 2 en 20 gigapascals druk te vormen . The Explorer 's Guide to inslagkraters beweert dat het exacte mechanisme van Shatter - conus vorming is niet bekend, maar wat we wel weten is dat een extreme druk een schokgolf zal veroorzaken . Deze schokgolf zal op zijn beurt leiden tot de rock tot breuk , het creëren van een Shatter kegel .
Oorzaken

The Explorer 's Guide to inslagkraters legt uit dat shatter kegels kunnen natuurlijk of kunstmatig worden gecreëerd . Ze kunnen natuurlijk worden gemaakt door een meteoriet raken het aardoppervlak . Wanneer de meteoriet slaat een rots oppervlak , de extreme druk veroorzaakt verbrijzelen kegels te vormen . Shatter kegels kan kunstmatig worden gemaakt met een nucleaire explosie . Dit gebeurde voor het eerst in 1959 , tijdens een onderwater nucleaire explosie .
Belang

Volgens meteoriet hunter Geoffrey Notkin , verbrijzelen kegels geven onderzoekers inzicht in de geschiedenis . Meteorieten zijn rijk aan ijzer , dus ze ontleden en verdwijnen na verloop van tijd . Shatter cones zijn gemaakt van massief gesteente , zodat ze kan duren voor miljarden jaren . Dit stelt onderzoekers in staat om te leren over de historische meteorietinslagen , zelfs als de meteoriet lang is verdwenen .