Fossiele soorten in Noord-Texas

Een groot deel van de geologie van Noord-Texas dateert uit het Paleozoïcum , ongeveer 550-250.000.000 jaar geleden . Dit tijdperk omvat het Cambrium , Ordovicium , Siluur , Devoon , Carboon en Perm periodes . Bodems kunnen Paleozoïcum zandsteen , kalk sediment en gips bevatten . De meeste fossielen gevonden in deze rotsen zijn echo's van het leven in de oceaan , als wat nu Noord- Texas was toen een kustgebied . Haaien

Verschillende soorten haaientanden zijn gevonden in Noord-Texas . De haaientanden dateren uit de laatste 20 miljoen jaar van het Carboon periode, die ongeveer 300 miljoen jaar geleden eindigde . Tanden uit de volgende haaien zijn ontdekt : Symmorium haai , Squalicorax falcatus , Petrodus en Deltodus . Shark centrum - het midden van het dier wervels - zijn ook gevonden . Centrum onthullen ringen die , net als bij bomen , kunnen worden geteld aan de leeftijd te berekenen .
Dinosaurussen

Dinosaurussen zwierven over Noord- Texas en vele sporen en afdrukken zijn ontdekt in de rotsen . Naast deze voetafdrukken , heeft de wervels van een ichthyosaur gevonden .
Zeeëgels

Verschillende zee-egel fossielen zijn gevonden in het gebied van Noord-Texas . Deze egels zijn de normale ronde egels en hart -egels . Specifieke zee-egels soorten zijn de Goniophorus , Lefortia en Salenia volana .
Kokkels

Er zijn ook veel clam fossielen te vinden , samen met die van sint-jakobsschelpen en oesters . In het bijzonder , schoen mosselen en herten hart mosselen zijn er in overvloed . Ilymatogyra arientina zijn ook ontdekt . Andere soorten mosselen en oesters zijn de Texigryphea , Lima waconensis en Neithea .
Andere fossielen

Andere fossielen gevonden in Noord-Texas omvatten slakken , serpulid worm buizen en ammonieten . Ammoniet schelpen vormen een spiraalvormige helix en zijn nauw verbonden met specifieke geologische perioden , zodat hun ontdekking helpt datum andere fossielen gevonden in het nabijgelegen rotsformaties .