Mesozoïcum Geschiedenis van Colorado

Het Mesozoïcum duurde meer dan 180 miljoen jaar en werd gekenmerkt door een over het algemeen tropisch klimaat waar planten en dieren - vooral dinosaurussen - bloeide . Vandaag , Colorado behoudt bewijs van haar Mesozoïcum geschiedenis in fossielen, geografische formaties en natuurlijke historie oriëntatiepunten . Het Mesozoïcum

Het Mesozoïcum (betekent " middelbare leeftijd " ) Era of de Age of Dinosaurs , opgetreden 248-65000000 jaar geleden aan het einde van het Paleozoïcum . Op dat moment , het Colorado Plateau afgescheiden van Pangea , het supercontinent . Het Mesozoïcum is verdeeld in drie perioden : Trias, Jura en Krijt . Dinosauriërs geëvolueerd en vroege zoogdieren verscheen voor het eerst tijdens het Mesozoïcum .
Colorado Tijdens het Mesozoïcum

Colorado werd woestijnachtige voor een groot deel van het Mesozoïcum , al was het ook boven en onder water vele malen. Vulkanische bergketens in het oosten uitbrak en gecoat wat hedendaagse Colorado onder lagen van as . Later , meren, rivieren en meren, ontwikkeld , het bewijs van die nog steeds te zien in het sediment van de aarde. Deze organen water gemaakt massale geologische formaties die nog kunnen worden gezien vandaag , zoals de Chinle en Kayenta in Arizona , Utah en Colorado . Uplift - of de botsing van twee continenten - in het Colorado Plateau is gemaakt door orogenies ( of berg - building evenementen ) , en er zijn een reeks van zandstenen rotsen in het centrale Colorado Plateau

Tijdens het midden . - Mesozoïcum , Colorado kreeg koeler en vochtiger , en planten leven toegenomen . Dinosaurussen en kleine hagedissen verplaatst inch De meeste van de huidige olie-en steenkoollagen zijn uit het Mesozoïcum . Aan het einde van de Secundaire werd Colorado onder een ondiepe zee . Deze zee verdween langzaam naar het oosten , en liet een moerasgebied dat rijk aan vegetatie en ideaal voor dinosauriërs was .
Planten

Tijdens de late Mesozoïcum , subtropische bossen bedekte delen van Colorado . Planten in deze gebieden onder palmen , varens , cederbomen , cycads , paardenstaarten , ginkgo's , vijgen , magnolia's en eiken.
Dieren

Tijdens het Mesozoïcum , grote amfibieën, kleine vroege zoogdieren (de meeste niet groter dan een kat ) en dinosaurussen zwierven het land van Colorado . Enkele van de meer bekende dinosauriërs van het Mesozoïcum waren Stegosaurus , Riojasaurus , Triceratops , Ichthyodectes en Tyrannosaurus rex . Er waren ook schildpadden, vissen , slakken , kikkers , hagedissen , krokodillen , vroeg haaien , ongewervelde zeedieren en insecten, waaronder termieten .
Behoud van het Mesozoïcum in Colorado Vandaag

Een van de meest beroemde Mesozoïcum fossiele locaties in Colorado is Dinosaur Ridge in Morrison , Colo Apatosaurus , Diplodocus , Stegosaurus en de Allosaurus overblijfselen werden er gevonden in 1877 door geoloog Arthur Lakes . Bezoekers kunnen nog steeds botten en sporen van verschillende Mesozoïcum wezens . Het gebied werd aangewezen Morrison Fossil Area National Natural Landmark door de National Park Service in 1973 .

Andere populaire site is Dinosaur National Monument , gelegen tussen Colorado en Utah , waar de Groene en Yampa rivieren ontmoeten . Paleontoloog Earl Douglass eerst ontdekt fossielen er in 1909. Elf verschillende soorten dinosauriërs zijn inmiddels ontdekt in het gebied .

In een eerbetoon aan haar Mesozoïcum verleden , Colorado staat fossiel is een Stegosaurus , aangewezen in 1982.
>