Soorten Planeten

De planeten van ons eigen zonnestelsel werden niet volledig geïdentificeerd tot in de vroege 20e eeuw, toen Pluto werd ontdekt en bestempeld als de negende planeet . Het laatste decennium van de 20e eeuw verschoof de focus van planetaire studies uit strikt ons eigen zonnestelsel te vinden buiten ons zonnestelsel planetaire lichamen . Aangezien de zoektocht naar andere werelden begon , hebben meer dan 230 planeten geïdentificeerd , waaronder enorme gasreuzen . Aardse Planeten

aardse planeten zijn solide hemellichamen die voornamelijk bestaan ​​uit silicaten en /of metalen. Deze omvatten de binnenste planeten van ons zonnestelsel : Mercurius , Venus , Aarde en Mars . Ze hebben allemaal een metalen kern en zijn omgeven door silicaten . Astronomen hebben getheoretiseerd dat aardse planeten gemaakt van andere materialen , zoals koolstof , elders in het heelal kunnen bestaan ​​. Zij voorspellen dat deze planeten groter dan de Aarde zal zijn en kan meer dan vijf keer de massa van onze planeet. Wetenschappers geloven koolstof gebaseerde planeten zou ongeveer 12.000 mijl in diameter.
Gas
Giants

De bekendste gasreus planeten zijn die in ons eigen zonnestelsel . Jupiter is de grootste van deze ; is 1000 keer groter dan de aarde . Saturnus , Uranus en Neptunus zijn ook gasreuzen . Andere gasreuzen zijn ontdekt buiten ons eigen zonnestelsel ; ze zijn gemaakt van de lichtere elementen : waterstof en helium . Gasreuzen uitoefenen intense zwaartekracht op de ruimte die hen omringt . Ze beschikken over turbulente atmosferische activiteit en zijn veel groter dan andere vormen van planeten . Planeten die zijn gemaakt van zuivere waterstof kan zijn 35.000 tot 40.000 mijl in diameter.
Planetoids

Planetoids zijn groot , stevig hemellichamen . Ze zijn groter dan asteroïden , maar kleiner dan aardse planeten . Planetoïden bestaan ​​in een omgeving van het zonnestelsel heet de Kuipergordel . Astronomen hebben veel objecten van planetoïde grootte in deze regio van het zonnestelsel waargenomen . Zij geloven dat deze zijn overblijfselen van de materialen die oorspronkelijk gevormd ons zonnestelsel .
Dwergplaneten

dwergplaneten zijn kleine hemellichamen die een baan in of nabij de Kuipergordel . Met ingang van juli 2011 , hebben wetenschappers 10 dwergplaneten gevonden naast herindeling van onze negende planeet , Pluto , als een dwergplaneet . Dwergplaneten zijn anders dan asteroïden en planetoïden in dat ze meer ontwikkeld . Maar ze missen de sterke zwaartekracht van reguliere planeten . Eris en Ceres zijn twee andere dwergplaneten buiten ons zonnestelsel .