Het Belang van dwergplaneten

Dwerg planeten zijn een indeling in de sterrenkunde in 2006 opgericht door de International Astronomical Association of IAU . Deze classificatie creëerde een veel hype en het debat in de eerste plaats omdat het gedegradeerd Pluto zijn status als planeet met die van dwergplaneet . Het belang van dwergplaneten is in de manier waarop de indeling weerspiegelt veranderingen op het gebied van de astronomie .
Indeling

De IAU 's 2006 classificatiesysteem verdeelt objecten baan om een zon in drie categorieën : planeten , kleine hemellichamen in ons zonnestelsel en dwergplaneten . Als een gewone planeet , moet een dwergplaneet groot genoeg voor zijn eigen zwaartekracht te vormen tot een bol. In tegenstelling tot een gewone planeet , de dwerg is te klein om andere objecten te wissen uit de orbitale buurt. Dit is belangrijk omdat de astronomen erkende hemellichamen massief genoeg om bolletjes te worden kan worden gevonden onder asteroïde velden .
Pluto en Eris

In 2005 , Eris , een bolvormige voorwerp groter dan Pluto , werd gevonden in de Kuipergordel , de verstrooide asteroïdengordel voorbij Neptunus . Astronomen gedebatteerd of Eris zou worden geclassificeerd als de 10de planeet van het zonnestelsel of als ze had een nieuwe classificatiesysteem . Ze koos voor het laatste , en Eris en Pluto dwergplaneten verklaard. Astronomen hadden gedebatteerd sinds de ontdekking van Pluto in 1930 als het moet worden aangemerkt als een planeet . De ontdekking van Eris was een omslagpunt voor dit debat .
Verschillende hemellichamen

dwergplaneten zijn groot genoeg om atmosfeer te behouden , maar de omliggende asteroïde velden waarin ze bestaan ​​kunnen grote invloed van de dwerg buitenkant . Astronomen erkennen deze bolvormige , kan atmosferische hemellichamen onder asteroïde velden overleven zonder grote verstoring . De ontdekking en de indeling van dwergplaneten staat astronomen om de relatie tussen hen en de asteroïde velden te bestuderen .
Planetary Astronomy

Planetary sterrenkunde uitgegroeid tot een belangrijk gebied van onderzoek na een extra - zonne planeet werd ontdekt rond de ster 51 Pegasi in 1995 . een probleem was hoe de planeten nu bepalen sinds de vorige normen van het hebben van een bolvormige vorm en een baan om een zon was niet meer genoeg. De indeling van de dwergplaneten was een belangrijke stap in de ontwikkeling van het veld . Zij vertegenwoordigen de mogelijkheid van meer bolvormige objecten in een baan onder asteroïde velden van de aarde .