Landvormen op planeten

Een van de meest interessante eigenschappen van het leren over sterrenkunde is de ontdekking en de studie van landvormen op planeten --- vooral omdat ze vaak overeenkomen met veel van de landvormen vinden op onze eigen planeet . Landvormen worden gedefinieerd als de kwaliteit en de aard van de fysieke manifestaties van oppervlakken en hun aparte locatie op bepaalde landschappen. In eenvoudiger bewoordingen , kan worden gezegd dat zij oppervlakken van planeten die een merkbare kenmerk dat ze van het landschap geheel gescheiden zijn . Landvormen ontwikkeld in de loop van miljoenen jaren , en wetenschappers zijn ze te bestuderen met het oog op de natuur en het milieu van de planeten zij zich binnen begrijpen. Valles Marineris

De Valles Marineris , ook wel de ' Grand Canyon van Mars , " is gelegen langs de evenaar van Mars . Het is aan de oostzijde van Tharsis , met een reeks van lange canyons die zich uitstrekt tot 2500 mijl lang . Het is een grote tektonische barst die groeide als de planeet afgekoeld na haar oprichting , stretching voor bijna een kwart van de omtrek van de planeet .
Olympus Mons

De Olympus Mons is andere landform op Mars . Het heeft een onderscheidend kenmerk , dat deze basalt schild vulkanen . Schuine flanken impliceert de vorming van basalt en andere vloeistof lava . Olympus Mons heeft een zeer laag profiel met een gemiddelde hellingsgraad van vijf graden , met contouren die zijn vergeleken met een circustent door een enkele pool gehouden verschoven iets weg van het centrum .
Tycho

Tycho , zoals de meeste van de verse kraters over een paar tientallen mijlen breed , is een duidelijk teken dat kan worden gezien tijdens een volle maan . Het blijft een van de meest gemakkelijk zichtbaar monumenten van de maan. Tycho de leeftijd is ongeveer 108 miljoen jaar , die relatief jong in astronomische jaren , vooral in vergelijking met andere planetaire landvormen binnen het zonnestelsel .
Lunar Maria

Oude astronomen dacht dat de Lunar Maria om een ​​reeks van oceanen die lag op de maan zijn. Deze landvormen zijn donkere vlekken op het gezicht van de maan , die bestaat uit diverse grote en kleine formaties . Deze landvormen zijn gemaakt als gevolg van een serie vulkaanuitbarstingen die plaatsvonden op de maan het oppervlak van miljoenen jaren geleden . Een donkerder soort gesteente creëert deze illusie , waardoor het lijkt alsof het water uit de verte. De meerderheid van de Lunar Maria bestaat uit dikke , basalt lavasteen .