Grote Astronomische Ontdekkingen

Astronomische ontdekkingen door verschillende culturen gaan terug tot de oudheid . Helleense Grieken, die tussen sterren en planeten onderscheiden en formuleerde de wetten van beweging , aanzienlijk gevorderd een rationeel begrip van hemelverschijnselen . Vanaf dat moment hebben astronomen geleerd dat het centrum van ons zonnestelsel is de zon en niet de aarde , ontdekt nieuwe sterrenstelsels , en realiseerde zich dat ze van elkaar af bewegen . Dit leidde hen naar de Big Bang te ontdekken als het begin van het heelal . Beweging van sterren en planeten

oude Griekse astronomen beseften dat sommige objecten in de lucht bewegen in regelmatige patronen ten opzichte van andere objecten die nog in positie vast . Zij noemden de bewegende objecten planeten ( van het Griekse woord voor " zwerver " ) . De vijf planeten konden ze met het blote oog te zien waren Mercurius , Venus , Mars , Jupiter en Saturnus . Hoewel de meeste van de oude Grieken geloofden dat de aarde was in het centrum van het heelal , Aristarchus van Samos ( 310-230 CE) gesloten , op basis van zijn berekeningen van de relatieve grootte en afstand van de Aarde , de Zon en de Maan , dat de universum was eigenlijk heliocentrische .
heliocentrism

Aristarchus theorie werd in de 16e eeuw nieuw leven ingeblazen door de Poolse wiskundige en astronoom Nicolaus Copernicus ( 1473-1543 ) . Hij ontdekte dat de enige manier om de oude Griekse model van de planeten bewegen in perfecte cirkels en op uniforme snelheid te behouden was om de zon in het midden zetten . Zowat honderd jaar later , de Oostenrijkse wiskundige Johannes Kepler ontdekte dat planeten bewegen in cirkelvormige , niet elliptisch , banen en met verschillende snelheden . Door zijn intensieve gebruik van een pas uitgevonden telescoop , de Italiaanse wetenschapper Galileo Galilei
uitdijing van het heelal
bevestigd Copernicus en Kepler theorieën en ontdekte de manen van Jupiter .

op basis van Newtons theorie van de zwaartekracht en Einstein's relativiteitstheorie , Amerikaanse wetenschapper Edwin Hubble (1889-1953) in het begin van de 20e eeuw dat het Heelal wordt voortdurend uitgebreid ontdekt . Tijdens het werken in het Observatory Mount Wilson in Californië , ontdekte hij andere sterrenstelsels dan onze eigen Melkweg . Door het waarnemen en meten van licht afkomstig van deze sterrenstelsels , Hubble bewezen dat het heelal uitdijt .
Big Bang

Hubble 's ontdekking bevestigt het idee door een Belgische priester en natuurkundige geformuleerd Georges Lemaitre , die zei dat miljarden jaren geleden het heelal was een enkele , kleine deeltje dat begonnen met het uitbreiden na een enorme explosie . In 1965 , Arno Penzias en Robert Wilson ongeluk vond een bewijs van deze explosie - de Big Bang - tijdens de bouw van een grote radio-ontvanger in New Jersey . Ze realiseerden zich dat de constante geluidsoverlast ze hoorden was kosmische achtergrondstraling - . De restwarmte overblijft van de Big Bang
Exoplaneten

In hun zoektocht naar planeten in andere zonnestelsels , hadden astronomen vonden het bijna onmogelijk om objecten die geen licht uitzenden als sterren zien . Deze situatie veranderde toen ze begon te kijken naar de sterren zelf , in een poging om wobbles spotten in hun beweging . Dankzij de wetten van de zwaartekracht , een baan om de planeet oefent een ruk aan zijn ster , waardoor een verschuiving van het licht afkomstig van die ster . Die verschuiving vertelt astronomen de grootte en de afstand van de planeet tot zijn ster . De zoektocht is nu om een planeet vergelijkbaar met de Aarde te vinden, met de juiste grootte en afstand van zijn ster om het bewoonbaar te maken. Astronomen denken dat ze een dergelijke planeet gevonden rond een ster, Gliese 581 , op 20 lichtjaar afstand van de aarde in het sterrenbeeld Weegschaal .