Wat is het uitgangspunt van de platentektoniek

? Platentektoniek is een wetenschappelijke theorie gebouwd over de afgelopen decennia om de bewegingen van de continenten van de aarde te verklaren . Het bouwt voort op de ideeën van continentale drift met nieuwe gegevens verkregen uit het onderzoek van de zeebodem uit de jaren 1950 tot 1970 . De theorie stelt dat het proces van platentektoniek kan aanhouden miljarden jaren omdat het in evenwicht . Dat wil zeggen , het gebied van het oppervlak van de platen dat naar aardmantel zinken gelijk aan het oppervlak van de nieuwe korst gevormd door tektonische actie . Definitie

Het idee van platentektoniek ontstond in de jaren 1960 na nieuwe studies van de oceaanbodem is gebleken dat de landmassa's van de aarde zijn eigenlijk een deel van de veel grotere platen . Er werd ontdekt dat de buitenste laag van de aardkorst , de lithosfeer , is opgedeeld in zeven stukken die we in Afrika, Noord-Amerika , Zuid- Amerikaans , Europees-Aziatische , Australische , Antarctische en Pacifische platen noemen . De platen zijn constant in beweging en bewegen met verschillende snelheden en richtingen ten opzichte van elkaar .
Belangrijkste principe

Het belangrijkste mechanisme achter plaattektoniek is dat de gebroken platen in de lithosfeer beweging over op de laag direct onder de lithosfeer , genaamd de asthenosfeer . De asthenosfeer is veel heter dan de lithosfeer en is daarom veel vloeiender . Tektonische platen bewegen van 2 tot 10 cm per jaar ten naburige platen . Aangezien deze platen bewegen schuiven ze tegen elkaar en langzaam botsen . Deze activiteit is wat brengt over aardbevingen , vulkanen , bergen en andere natuurlijke landvormen .
Plaatgrenzen

Een plaat grens is het gebied op de aardkorst waar twee platen voldoen . Ze worden soms gemakkelijk te herkennen aan de aanwezigheid van bergketens , breuklijnen en mid - oceanische ruggen . Er zijn drie hoofdtypen van plaatgrenzen : Transform , divergent en convergent grenzen. Een transformeren grens treedt op wanneer een plaat maalt langs een andere plaat produceren breuklijnen . Uiteenlopende grenzen optreden wanneer platen schuiven uit elkaar en mid - oceanische ruggen en andere geologische breuklijnen produceren . Convergente grenzen ontstaan ​​wanneer twee platen schuiven naar elkaar toe en ofwel botsen of een dia onder andere ( een subductie zone) . Deze grenzen creëren bergketens , vulkanen en mariene loopgraven .
Krachten van Motion

Hoewel beweging van tektonische platen is niet volledig begrepen , wordt algemeen aangenomen dat de platen bewegen omdat de lithosfeer is veel minder dicht dan de asthenosfeer eronder. Dit verschil in dichtheid zorgt ervoor dat de lithosfeer te zinken in subductie zones creëren van een grote hoeveelheid van de motion- energie op te wekken . Andere krachten verondersteld om beweging van tektonische platen veroorzaken omvatten " manteldynamica " waar beweging wordt gedacht te worden veroorzaakt door wrijving tussen de stromingen van de asthenosfeer en de lithosfeer . Rotatie van de aarde wordt ook beschouwd als een waarschijnlijke kandidaat voor het veroorzaken van tektonische beweging in die getijden krachten van de zwaartekracht uitgeoefend door de Maan en de Zon trekt aan de aardkorst als de aarde draait .