Hoe werkt kernsplijting optreden

De term " kernsplijting" is de handeling van iets te verdelen in delen , en is afgeleid van het Latijnse woord " findere ", wat betekent " te splitsen . " Kernsplijting heeft een breed scala aan toepassingen, waaronder sociologische kernsplijting , die de scheiding volken gaat ; en binaire splijting die betrekking heeft op ongeslachtelijke voortplanting . Echter, splijting ook vaak gedacht in de chemische zin , waarbij kernsplijting kan optreden . Kernsplijting

De basiscomponent van kernsplijting is een atoom . Een atoom is het kleinste deeltje of eenheid binnen een element . Atomen bezitten eigenschappen van het element en kan niet worden opgesplitst in kleinere delen terwijl eigenschappen van het element te behouden . Een atoom bevat elektronen en een kern die bestaat uit protonen en neutronen .

Kernsplijting gebeurt wanneer de kern van een atoom bestaat uit twee kernen . Bij deze divisie gebeurt, wordt een grote hoeveelheid energie vrij en producten worden gevormd .
Producten

Producten gemaakt van kernsplitsing zijn radioactief . De energie die door kernsplijting komt in de vorm van warmte en straling . In aanvulling op deze energie en twee kernen , zijn twee of drie neutronen geproduceerd .
Oorzaak

kernsplijting kan spontaan optreden in de natuur . Bijvoorbeeld , uranium en andere elementen ondergaan spontane splijting binnen kern van de aarde . De energie uit de splijting genereert warmte en rijdt platentektoniek , dat is het uitgangspunt voor geothermische energie . Ook is de radiometrische datering van gesteenten mogelijk door kernsplijting die van nature .

Naast spontane reacties , kernsplijting plaatsvindt onder gecontroleerde , kunstmatige mechanismen die bepaalde elementen met neutronen bestralen om reacties teweeg .
Chain Reaction

De neutronen die worden geproduceerd door kernsplitsing zijn vrije agenten . Deze vrije neutronen kunnen op hun beurt aanzetten ander atoom kernsplijting ondergaan . De vrije neutronen ontstaan ​​van dat tweede kernsplijting kan een ander atoom aanzetten en ga zo maar door . Dit proces wordt een kettingreactie . Omdat elementen kunnen bestaan ​​uit vele atomen kunnen miljoenen kettingreacties bij minder dan een seconde , afhankelijk van het type en de grootte van het element monster gebruikt . Niet alle elementen ondergaan kernsplijting . Zware elementen zoals thorium , uranium en plutonium worden meestal gebruikt om kettingreacties , die onder meer worden gebruikt om militaire wapens te maken te genereren .
Discovery

kernsplijting reactie werd ontdekt in 1938 , door een ongeluk . Duitse natuurkundigen , Fritz Strassmann en Otto Hahn waren het uitvoeren van experimenten die betrokken beschieting van een enigszins willekeurige verscheidenheid van elementen met neutronen . Terwijl alle andere elementen radioactief met een iets gewijzigde eigenschappen werd , was het niet tot uranium werd bestraald dat ze struikelde over de dramatische en onverwachte resultaten van gespleten atomen . De reactie kreeg de naam " kernsplitsing " omdat het herinnerde de wetenschappers van cellulaire kernsplijting , dat is een proces dat een cel splitst in twee delen .