Wat zijn de vijf Fossielen gevonden in Oklahoma

? Vijf grote fossiele vondsten gedaan in Oklahoma tussen de jaren 1930 en 2010 de meeste provincies van Oklahoma , vooral de oostelijke en zuidelijke delen van de staat , hebben fossielen van een soort die variëren in leeftijd van 85 miljoen tot ongeveer 500 miljoen jaar oud . Saurophaganax Maximus

Saurophaganax Maximus , een vleesetende dinosauriër uit het Jura Periode , werd officieel fossiele Oklahoma in 2000 als een eer om paleontologische geschiedenis van de staat. Saurophaganax Maximus is de enige dinosaurus bekend op het terrein dat de staat geworden te zijn geweest . Dit theropod was 5 meter hoog met een lengte van 12 meter . Het zou hebben gejaagd op de vlaktes en laaglanden .
Aciculopoda Mapesi

Aciculopoda Mapesi is de oudst bekende garnalen op 370 miljoen jaar oud en de oudste decapod gevonden in de Verenigde Staten . De ontdekking ervan door de Ohio University paleontoloog Royal Mapes en zijn studenten werd bevestigd aan het publiek in 2010 De vorige oudste garnalen was een 245 miljoen jaar oude versie gevonden in Madagaskar . Behoud van het spierweefsel van de staart gaf wetenschappers de kans om te testen dat ze niet konden doen met veel fossiele lopen vindt .
Trilobieten

Trilobites representatief zijn voor ten minste de helft van het Cambrium fossielen in de Verenigde Staten . Hun platte , ovale lichamen tonen een verband met chelicerates zoals degenkrabben presenteren . Veel gebieden van Oklahoma lijst trilobiet ontdekkingen want het land was onder ondiepe zee in het Paleozoïcum . De fossielen variëren in leeftijd 250,000,000-540,000,000 jaar oud .

De Krijt periode tussen 65 miljoen en 144 miljoen jaar geleden zag veel zeedieren , zoals koppotigen bewonen het gebied dat Oklahoma zou zijn . Mossel en slak fossielen zijn voortdurend ontdekt in het hele land .
Acrocanthosaurus Atokensis

Paleontologen J. Willis Stovall en Wann Langston , Jr gevonden Acrocanthosaurus Atokensis in Atoka County tijdens de 1950s . Ze kozen voor de naam aan de omvangrijke stekels die gaan over bepaalde delen van het lichaam van de dinosaurus te markeren. De fossielen wijzen op de 18 - meter hoge vleeseter was tussen de 146 en 100 miljoen jaar oud .
Sauroposeidon

De Morrison Formation van Cimarron County is een prominente plaats voor fossiele vondsten uit het Jura-tijdperk . Richard Cifelli en een team van het Oklahoma Museum of Natural History zijn gecrediteerd met het ontdekken van de Sauroposeidon in 1994 bij 56 voet , de dinosaurus is het hoogste bekende exemplaar uit het zuidwesten van Oklahoma .