Index Fossil Kenmerken

Index fossielen zijn belangrijk voor de studie van onze aarde , omdat ze helpen geologen bepalen de relatieve ouderdom van gesteentelagen en correleren ze tussen de regio's . Deze fossielen geholpen ontdek de geschiedenis van de landmassa's . De aanwezigheid van een index fossiel kan de leeftijd van gesteentelagen lokaliseren omdat index fossielen vormen een aparte periode. Fossielen van planten en dieren die de specifieke kenmerken van zijn overvloedige gehad en op grote schaal verspreid over de hele wereld over een relatief korte periode zijn goede index fossielen. Unieke uitstraling

Index fossielen moet een unieke vorm die gemakkelijk te identificeren zonder speciale apparatuur hebben . Geologen maken kaarten in het veld als zij verzamelen van gegevens en monsters . Als de index fossiele gemakkelijk identificeren zonder het gebruik van een microscoop en inrichtingen, kan het veldwerk sneller vooruitgang . Bijvoorbeeld , de trilobiet een marien geleedpotige dat een ronde kop en gesegmenteerde orgaan hebben . Terwijl een verscheidenheid van trilobieten soorten bestaan, de algemene vorm en het uiterlijk van het dier was consistent .
Worldwide Distribution

Een goede index fossiel is er een die werd op grote schaal verspreid . Het voordeel van een wijd verspreid fossiel is dat het helpt wetenschappers om de leeftijd van gesteentelagen die op verschillende continenten correleren . De aanwezigheid van een index fossiel geeft aan dat de rots gevormd tijdens een bepaalde tijd , ongeacht de locatie . Trilobieten , bijvoorbeeld , waren alom aanwezig in de oceanen van de vroege Paleozoïcum .
Overvloedige Numbers

een fossiel van een goede index fossiel te zijn , de plant of dier moet zeer overvloedig zijn geweest terwijl het leefde . Slechts een klein percentage van de planten en dieren eigenlijk fossielen geworden ; Daarom is het belangrijk dat er genoeg leven die de fossielen optreden overvloed . Als wetenschapper onderzoekt een rots , is het gemakkelijker te identificeren en verfijnen van de leeftijd van de laag als meerdere index fossielen die bestonden tijdens overlappende TimeSpans aanwezig zijn. Index fossielen waren vaak de dominante planten of dieren op hun tijd. Trilobieten waren een dominante zee dier van het Cambrium en Ordovicium periodes . Terwijl sommige trilobieten soorten overleefden de hele Paleozoïcum , waren zij niet in aantallen groot genoeg zijn om de dominante verstening van het midden van de jaren een deel van het tijdperk.
Korte bestaan ​​

In geologische tijd , een "korte" tijd kan enkele miljoenen jaren . Bijvoorbeeld , de trilobieten dat het Cambrium en Ordovicium periodes gedomineerd markeren een tijdspanne 443-543 miljoen jaar geleden . Een laatste belangrijk aspect van trilobieten als index fossielen van het Cambrium en Ordovicium is dat ze snel veranderd in herkenbare manieren. Specifieke geslachten en soorten van trilobieten bestond voor korte tijdspannen van misschien zo weinig als een miljoen jaar of minder tijdens het Cambrium , bijvoorbeeld , een feit waarmee geologen om ze te gebruiken om meer fijn datum en correleren de rotsen ze gevonden in trilobieten werd minder wijdverspreid na het einde van het Ordovicium , maar bleef om te overleven en te veranderen door de rest van het Paleozoïcum .