Plaattektoniek

platentektoniek is de geologische studie van de steeds veranderende oppervlak van de Aarde . De studie van platentektoniek is de studie van de drie grote geologische gevolgen van deze verschuiving platen ; bergen , aardbevingen en vulkanen . De studie van de platentektoniek kan helpen geologen ontdekken van de oorzaak van veel van de grote schaal uitsterven die zich hebben voorgedaan in de pre - menselijke geschiedenis op Aarde . Features

De platentektoniek is de wetenschap van het aardoppervlak . Terwijl het oppervlak van onze planeet stevig lijkt te zijn , is het eigenlijk samengesteld uit overlappende reeks platen . Deze platen zijn in een constante staat van slow motion . Als magma lekken aan het oppervlak van de planeet , zijn nieuwe platen gevormd , zelfs als ze smelten en over de platen die reeds bestaan.
Functie

Het centrum van de aarde is roodgloeiend en gevuld met vloeibare magma . Het magma en platen maken een cyclus die noodzakelijk is voor het voortbestaan ​​van onze planeet . Zonder de gebieden tussen platen , zou de druk in de aardkern geen manier om zichzelf vrij te geven , maar zou opbouwen tot gevaarlijke niveaus . Zonder de voortdurende uitzetting van magma , de platen zelf niet zou bestaan ​​.
Effecten

Er zijn drie belangrijke geografische effecten van de plaat tectonics- bergen , vulkanen , en aardbevingen . Bergen worden gevormd waar de randen van de platen langs elkaar wrijven en botsen . Vulkanen zijn hot spots waar magma en druk worden vrijgelaten uit de kern van de aarde . Aardbevingen ontstaan ​​wanneer de platen waaruit de wereld oppervlak verschuiving onder de voortdurende druk van het centrum van de aarde en van andere platen .
Time Frame

De levenscyclus van een tektonische plaat is ongeveer 100 miljoen jaar , wat betekent dat vanaf het moment een plaat wordt gecreëerd tot het moment dat het wordt uiteindelijk vernietigd door een nieuw gevormde plaat kost 100 miljoen jaar .
Waarschuwing

aardbevingen zijn waarschijnlijk de grootste risicofactor voor de mens als gevolg van de platentektoniek . Technisch gezien kan een aardbeving zich voordoen op elke plaats op elk moment met weinig tot geen waarschuwing. Echter, sommige plekken op aarde bekend te zijn aardbeving hot spots . In de Verenigde Staten , is California bekend vanwege de kans op aardbevingen . De meeste gebouwen in het aardbevingsgebied in zones zijn speciaal gebouwd om de meeste middelgrote aardbevingen te weerstaan ​​. De grootste schade aan personen en gebouwen gebeurt wanneer aardbevingen toeslaan gebieden die niet wordt gebruikt om de effecten van het schudden van de aarde .

Vulkanen zijn van mindere zorg, omdat het merendeel van de actieve vulkanen in de wereld zijn al geïdentificeerd en we hebben meestal enkele waarschuwing voordat ze uitbarsten . Vulkanen kunnen invloed hebben op de wereld weer, hoewel, als ze enorme aswolken kunnen schieten in de lucht dat de zon kan blokkeren . Gespeculeerd is dat een grote uitbarsting de oorzaak van verscheidene van de wereldwijde extincties bekend voorgedaan in de loop van onze planeet geschiedenis kunnen zijn . Deze theorie is niet bewezen , en waarschijnlijk is onbewijsbaar , maar heeft een grote mate van geloof in de wetenschappelijke gemeenschap .