Stappen van de wetenschappelijke methode in de archeologie

In de 18e en vroege 19e eeuw , archeologie was hobby een rijke gentleman's . Amateurarcheologen reisde de wereld op hun gemak te kijken naar interessante sites. Egypte was een favoriete bestemming - vol met prachtige , mysterieuze ruïnes, begraafplaatsen , mummies en hiërogliefen . Echter , vernietiging volgde in hun kielzog , want zij verwijderd vele artefacten en nam ze mee naar huis voor hun eigen nieuwsgierigheid collecties .

Voortbouwend op het werk van Darwin over natuurlijke selectie (gepubliceerd in 1858 ) , archeologie groeide uit tot een welbepaalde discipline . Onderzoekers creëerde de Drie - Age systeem waardoor archeologen artefacten chronologisch in naar de primaire materialen vroege mens gebruikt in fashioning hun gereedschap en wapens . Het nieuwe systeem gedefinieerd de steentijd , de bronstijd en de ijzertijd . De Drie - Age -systeem samen met het concept van de menselijke oudheid en evolutie vormden de bouwstenen van de archeologie .

Met een nieuw perspectief op het verleden en meer fatsoen in hun vakgebied , archeologen aangepast de wetenschappelijke methode in het verwerven , het beschrijven en interpreteren van archeologische gegevens . Deze procedure bestaat uit verschillende stappen : ( 1 ) het observeren en beschrijven van de verschijnselen , ( 2 ) het verzamelen van gegevens , ( 3 ) het stellen van de vraag en het formuleren van een hypothese , en ( 4) het interpreteren van de gegevens en vermelding van de theorie . Observatie en beschrijving
Egypte is een schatkamer voor archeologen

algemeen onderzoeker begint met een idee van zijn hypothese en stemt de vraag naar onthullen wat hij verwacht te vinden . De archeoloog studies boeken, rapporten , tijdschriften en alle eerdere data als hij begint een uitgebreide zoektocht naar iets om zijn eigen project relevant . Hij is vooral geïnteresseerd in de gegevens die hij nodig heeft om de hypothese te ondersteunen .

De archeoloog begint een nieuwe onderneming met een enquête om alle eerder onbekende locaties in het gebied te vinden. Hij ontwerpt een procedure voor het veld en lab werk dat moet aanpakken de benodigde materialen en methoden gebruikt . Het zal worden opgenomen in het definitieve verslag van de resultaten . De archeoloog maakt vervolgens observaties en verzamelt gegevens in overeenstemming met deze procedure .
Data Collection
Pictographs zijn de vroegste vorm van schrijven .

Als het project vereist een opgraving , de onderzoekers moeten alle gegevens die ze vinden op de site , ongeacht of is het relevant om hun project te verzamelen , omdat graven permanent de site zal vernietigen . Na het veldwerk is afgerond , de archeoloog organiseert de gegevens en brengt de artefacten om het lab te worden gewassen en gecatalogiseerd . Dan beoordelingen ze alle gegevens in de vorm van relikwieën , foto's, kaarten en veldnotities voor het schrijven van het eindrapport voor publicatie .
Hypothese
beschavingen in Egypte en Centraal Amerika ( Azteken en Maya's ) gebouwd piramides .

Wanneer een onderzoeker onderzoekt de aard van een fenomeen , kan hij zich afvragen waarom het gebeurt . In antwoord op zijn eigen vraag , stelt hij een hypothese of een verklaring voor de observatie. Bij nader onderzoek , test hij zijn hypothese te zien of het nauwkeurig verdere gebeurtenissen kan voorspellen . De experimentele testen kan ofwel bevestigen de hypothese of uitsluiten geheel uit . Als die voorspellingen zijn onverenigbaar met de waargenomen resultaten van de test , moet ze haar hypothese te herzien en uit te voeren nader onderzoek . Maar als de gegevens ondersteunt de hypothese , kan de onderzoeker meer vertrouwen in dat zijn hypothese juist is .
Evidence and Theory
Een aardbeving kan Tempel van Zeus hebben vernietigd in de Middeleeuwen.

Als de gegevens ter ondersteuning van de hypothese van de archeoloog is overtuigend , en de experimentele bewijs kan worden gereproduceerd door andere onderzoekers , de hypothese wordt een theorie . Maar om deze norm te bereiken , moet er onweerlegbaar bewijs dat voorspelt en verklaart het fenomeen. Een theorie is een georganiseerde set van observaties en verklaringen die de externe controle die wordt geleverd met de peer review en het onderzoek van de gepubliceerde verslag van de opmerkingen van de onderzoeker kan weerstaan.