Doppler Effect Ontdekkingen

De toonhoogte van een ambulance wordt doorstoken bij het passeren door vanwege het Doppler effect . Het Doppler effect werd ontdekt in 1842 en stelt dat een golf frequentie wordt verschoven door een bepaald bedrag aan de relatieve snelheid tussen de bron van de golf en de ontvanger . Dat geldt voor licht, geluid , water en vele andere golfverschijnselen . Expanding Universe

Met deze ontdekking , het Doppler- effect was het belangrijkste ingrediënt . In de aanloop naar de ontdekking van een uitdijend heelal , vele natuurkundigen , waaronder Einstein , geloofde het universum te statisch zijn . Als astronomen keek naar de hemel , een verrassende gemeenschappelijkheid opgetreden . Al het licht van afstand sterrenstelsels werden getroffen door het Doppler-effect op dezelfde manier. Het licht van de sterrenstelsels werden verschoven rood . Het Doppler-effect alleen al verklaard dat deze lichtgolven moet worden afgestapt van de aarde omdat het licht uitgerekt werd rood en niet blauw krimpen .
Originele Discovery in Detail

Het origineel ontdekking van het Doppler- effect was van Johann Christian Doppler . Hij was een natuurkundige en ontwikkelde de interessante wiskundige relatie. Het Doppler -effect verklaart mathematisch de frequentie verschuivingen van alle golven en beweging. Dit experiment werd gedurende geluidsgolven maar de vergelijkingen gelijk is voor alle vormen van golven. Stel je de toonhoogte van een trein te veranderen als het gaat maar om de conducteur de trein toot klinkt altijd hetzelfde .
Beweging van Weer

Het Doppler- effect is vaak gebruikt in het weer business. Doppler radars zenden radiogolven neer op de wolken en door het meten van de verschillen in de verschuivingen van de ontvangen golven de meteoroloog wind snelheid en richting nauwkeurig kan bepalen . Dit is revolutionair voor on- the-spot weersvoorspellingen .
Mariene leven

Het Doppler -effect werkt goed in de oceaan voor mariene biologen . De gebruikte golven geluidsgolven . Sonargolven zijn krachtig genoeg om de bodem van de oceaan te bereiken . De golven die terug stuiteren produceren frequentieverschuivingen veroorzaakt door een botsing met objecten . Als het object beweegt , aangezien de meeste leven in de oceaan is, dan de ontvangen geluidsgolven bepaalde frequentieverschuiving produceren . Een motie van 10 mijl per uur leidt tot een ontvangen verschuiving van 0,03 kilohertz .