Het verschil tussen Red & Groene Algen

Rode algen en groene algen delen een naam , maar weinig anders . De phylum Rhodophyta omvat alle rode algen soorten, waaronder degenen die de agar en carrageen dat textuur toevoegt aan bepaalde voedingsmiddelen en dranken produceren . Wetenschappers classificeren organismen in de phylum Chlorophyta als groene algen , maar de term " groene algen " ook genoemd geldt voor andere soorten; terwijl alle Chlorophyta zijn groene algen , niet alle groene algen zijn Chlorophyta . Kleur
Chlorophyta vormen de basis van talrijke aquatische en terrestrische voedselketen

Hoewel zowel rode algen en groene algen zijn autotrophs - . Organismen die hun eigen voedsel te produceren - ze maken gebruik van verschillende metabole routes om hun voedingsstoffen fotosynthese . De groene algen van de phylum Chlorophyta gebruik chlorofyl a en b , terwijl Rhodophyta alleen chlorofyl a . Sterke roodachtige pigmenten, zoals phycobilin en phycoerythrin , obscure de zwakkere groene tint van de enkel type van chlorofyl deze algen bevatten , waardoor ze een algemene rode tint . Chlorophyta daarentegen vertonen een levendig voorjaar groene kleur .
Structuur

Taxonomists en botanici beschrijven sommige varianten van rode algen als koraalalgen vanwege hun vermogen om carbonaten te storten om zich heen voor bescherming of stabiliteit . Deze Rhodophyta helpen bouwen riffen , zoveel koralen doen om de infrastructuur van een aantal mariene riffen dragen . Terwijl de groene algen niet riffen bouwen , sommige soorten bevatten calciumcarbonaat in hun celwanden . Dit mineraal omvat ook de schelpen van mariene weekdieren en geeft witte zandstranden hun zuiver witte tint .
Genetica

A 2010 Rutgers University studie gepubliceerd in het februari 2011 nummer van Current Biology beschrijft een analyse van de genomen van rode algen en groene algen . Wetenschappers bewijzen gevonden dat de twee deelden een gemeenschappelijke afstamming tegelijk , maar die tijd moet verre als de twee soorten algen aandeel ongeveer de helft van hun genetisch materiaal zijn . Organismen die minder genen gemeen hebben afweken een langere tijd geleden ; mensen en fruitvliegen , bijvoorbeeld , delen meer dan 50 procent van hun genetische make-up.
economische toepassingen

Rhodophyta soorten zijn eetbaar algen , zoals rassen van nori , het zeewier vellen dat sommige sushi bij elkaar te houden . Andere soorten produceren materialen die gels en colloïden voor voedsel , wetenschappelijk onderzoek en industriële processen. Onderzoekers onderzoeken groene algensoort voor hun nut als biobrandstoffen. Andere soorten zijn eetbaar als variëteiten van zeesla . Groene algen filter riolering en water in aquarium tanks .
Locatie

Rode algen groeien bijna uitsluitend in mariene milieus . Groene algen soorten zoetwater aquatische omgevingen en zelfs land gekoloniseerd in de vorm van arctische organismen die gedijen op sneeuw en soorten die symbiotische relaties met schimmels in korstmossen vormen. Groene algen leven in zeewater als goed, maar de duizenden Chlorophyta soorten wonen in alle, maar de meest dorre omgeving .