Dichtheid - afhankelijke factoren in de Tundra

Wanneer het effect van een biologische factor hangt af van de dichtheid van een plantaardig of dierlijk populatie , is deze factor wel een dichtheid - afhankelijke factor . Deze factoren omvatten de ziekte , de concurrentie , parasitisme of predatie . Density-dependence regelt algemeen populaties in ecosystemen dat veel soorten hebben , als ze niet worden benadrukt door fysieke omstandigheden . Dit is niet typisch het geval bij de toendra . Zijn extreme klimaat vermindert het aantal soorten dat er met succes overleven. Nochtans , hebben de onderzoekers de dichtheid - afhankelijkheid van lemmingenpopulatie de toendra 's bestudeerd. Basis van de Studie

Lemmings , een orde van knaagdieren , bevolken de toendra wereldwijd . Hun bevolking schommelt elke vier jaar gemiddeld . Onderzoekers hebben tal van studies uitgevoerd in een poging om te ontdekken wat brengt over de fluctuatie . Drie populatie-ecologie modellen werden beschouwd : het bottom-up model zegt voedselaanbod is de belangrijkste factor ; het top - down model toont predatie of ziekte dominant te zijn ; en het sociale gedrag model geeft aan dat de concurrentie om territorium of kindermoord een belangrijke rol spelen . Hoewel de onderzoekers niet op een definitieve verklaring zijn overeengekomen , hun hypotheses allemaal afhankelijk van een of meer dichtheid - afhankelijke factoren .
Predation

een studie gedaan in Groenland over een periode van 15 jaar , onderzoekers toonden in " Cyclische Dynamiek in een eenvoudige gewervelde predator-prooi Gemeenschap ", gepubliceerd in " Science ", dat lemmingen hebben vier grote roofdieren : de sneeuwuil , de poolvos , de lange staart jager en de hermelijn . Populaties van de eerste drie neiging te stijgen en dalen in het algemeen synchroon met de lemmingen . In tegenstelling, de hermelijn bevolking stijgt en daalt met een jaar vertraging . Concurrentie om ruimte en eten is niet een dichtheid - afhankelijke factor tussen de lemmingen ; er is ruimte en voedsel tot hun beschikking , ongeacht hoe groot hun bevolking wordt . Wat veroorzaakt de lemmingenpopulatie te vallen is predatie . Zoals de lemming bevolking groeit , de roofdieren beginnen om meer te eten van hen , waardoor de bevolking te vallen . Naarmate de bevolking valt , de vogels en vos op zoek naar andere voedselbronnen . De hermelijn bevolking , hoewel, wiens enige prooi is de lemming , dalingen in aantallen kort na de lemming doet . De concurrentie is dus een dichtheid - afhankelijke factor voor hermelijnen
Predatie en Reproductieve Concurrentie

" Cycles Limit in het Noors Lemmings : . Spanningen tussen fase - afhankelijkheid en density - afhankelijkheid ", gepubliceerd door The Royal Society in 1997 , vonden de onderzoekers predatie en reproductieve concurrentie aanzienlijke dichtheid - afhankelijke factoren in de cyclische aard van de lemming overleven . Er werd geconstateerd dat de hoge periodes bevolkingsdichtheid werden veroorzaakt door twee factoren . Sommige van hun predatoren niet lemmingen smakelijk vinden en at ze alleen als er geen andere optie was . Ook lemmings kunnen snelle voortplanting . Een vrouwelijke lemming heeft gemiddeld zes jongen in een nest , kan drie of meer nesten in een zomer , en kunnen blijven reproduceren in de winter.
Indirect Density - Dependency Door Predation

" Trofische Interacties in een High Arctic snow Goose Kolonie ", gepubliceerd door Oxford Journals , onderzocht de invloed van de grotere sneeuw gans op de lemmingen . Het vond dat predatie door vossen was een dichtheid - afhankelijke factor in zowel lemmingen en ganzen bevolkingsgroei of afname . Onderzoekers ontdekten dat een daling van de lemming getroffen bevolking de reproductie van de vos , die vervolgens verhoogd haar consumptie van ganzeneieren en veroorzaakte een daling van de productiviteit gans. Zo was er een indirecte dichtheid - afhankelijke relatie tussen de lemming en de gans door middel van de gedeelde roofdier , de vos .
Verdere studie nodig

" Van Lemmings en ​​Snowshoe Hazen : de ecologie van Noord- Canada ", gepubliceerd door The Royal Society , een studie uitgevoerd in de Yukon Territory , de onderzoeker roept een aantal vragen op. Hij schrijft dat , als gevolg van de moeilijkheid van het verzamelen van accurate data veld , enkele conclusies getrokken kunnen worden over de dichtheid - afhankelijke factoren die van invloed kunnen lemming populaties. Twee soorten lemmingen werden bestudeerd , en werd vastgesteld dat populaties van beide soorten rees en daalde tegelijkertijd over grote geografische gebieden en gereproduceerd snelst tijdens de winter . De onderzoeker , dus vermeldt dat voortplanting speelt een belangrijke rol in de bevolking cycli. Toch is er weinig onderzoek gedaan tijdens de winter, dus zijn volle betekenis is niet bekend . De onderzoeker voegt eraan toe dat meer onderzoek naar voedsel concurrentie en sociaal gedrag mogelijk dichtheid - afhankelijke factoren nodig .