De classificatie van levende organismen in drie domeinen

Aanvankelijk levende organismen werden geclassificeerd als plantaardige (Koninkrijk Plantae ) of dierlijke (Koninkrijk Animalia ) . Zoals biologen bestudeerden de verscheidenheid van organismen op deze planeet de noodzaak ontstond om drie extra koninkrijken toe te voegen : Koninkrijk Fungi , Koninkrijk Protista en Koninkrijksrelaties bacteriën . Dit systeem van indeling in de eerste plaats een beschrijving van de morfologische kenmerken van de organismen . Echter , microbiologen bestuderen van de interne werking van de cellen begonnen karakteriseren levende cellen als ofwel eukaryote of prokaryote , of in eenvoudige termen bezitten of die niet een nucleus en andere celorganellen . Als genetische studies van levende organismen onthulde geheimen meer , microbiologen begon de phylogentic relatie tussen organismen te reconstrueren . Dit leidde Carl Woese , Otto Kandler en Mark Wheelis de indeling van organismen voor te stellen in drie domeinen boven het koninkrijk niveau . Eucarya

Eucarya bestaat uit de levende organismen het meest vertrouwd aan mensen en bestaat uit dieren, planten , schimmels en protisten . De cellen van deze organismen eukaryote , bezitten een kern en complex , membraan gebonden organellen , zoals mitochondriën en chloroplasten . Hoewel er een enorme diversiteit aan de Eucarya op celniveau deze organismen zijn zeer vergelijkbaar met elkaar . Bijvoorbeeld , mensen en muizen hebben een vergelijkbaar aantal eiwit - coderende genen - ongeveer 30.000 . Mark S. Boguski , die heeft een Ph.D. in moleculaire biologie , gerapporteerd in het tijdschrift "Nature " die van deze muizen genen " 99 procent ... een sequentie overeenkomst in het humane genoom . " Interessant Eucarya lijken verworven genen hebben , hetzij door erfenis van gemeenschappelijke voorouders of via andere middelen, zoals virussen uit zowel Archaeans en bacteriën . Vele metabole genen zijn vergelijkbaar met die gevonden in bacteriën , en het coderen van de genen ' voor genetische processen zijn vergelijkbaar met die gevonden in Archaeans .
Archaeans

Veel Archaeans bewonen wat werden ooit beschouwd als een van de minst gastvrije omgevingen op aarde , althans vanuit het oogpunt van Eucarya , waaronder hete bronnen , diepzee hydrothermale bronnen en extreem zoute ( hoog zout ) omgevingen . Hoewel eenmaal nauw gegroepeerd met bacteriën eencellige prokaryoten zijn Archaeans zich geopenbaard op celniveau heel anders zijn . Deze verschillen omvatten het proces waardoor Archaeans repliceren DNA en in de synthese en samenstelling van het celmembraan . Genetische studies suggereren dat Archaenas zijn meer verwant aan Eucarya dan bacteriën , en het is mogelijk dat de vroegste Eucarya waren zeer vergelijkbaar met Archaeans .
Bacteriën

de bacteriën zijn de gebruikte kaas , tequila , yoghurt en de bron van infectieuze ziekten te organismen . Het is belangrijk te begrijpen dat phylogenetics wil organismen oriënteren ten opzichte van elkaar en de laatste universele gemeenschappelijke voorouder . Hoewel Eucarya en Archaeans delen een tak van de laatste universele gemeenschappelijke voorouder , zijn bacteriën die momenteel op een aparte tak vanwege de significante verschillen tussen bacteriën en de andere domeinen . Hoewel Bacteriën worden fylogenetisch ver verwijderd van de andere domeinen , een bacteriële genen worden in beide andere domeinen . Dit heeft steun voor de endosymbiont theorie , die stelt dat complexe organellen zoals mitochondriën , het gevolg van een bacterie steeds een endosymbiont in een Archaea cel die tot Eucarya . Hoewel de mitochondriën aandelen kenmerken van een Bacteriën endosymbiont zoals de structuur en de genen van het mitochondriaal genoom en de aanwezigheid van twee membranen rond de mitochondria , wat problemen in deze theorie nog niet opgelost .
Virussen

het is belangrijk op te merken dat hoewel virussen niet tot elk domein systeem als ze op grote schaal worden beschouwd als niet-levend , bewijs suggereert dat virussen een belangrijke rol spelen bij het verwerven van genen door levende organismen . Het virus rijk omvat plasmiden en transposons die de omringende capside virussen , die veel kleiner zijn dan levende cellen missen . Virussen zelf bestaan ​​uit RNA of DNA ingesloten in een eiwit capside die hecht aan een potentiële gastheercel waarna het virale DNA of RNA wordt geïnjecteerd in de gastheercel . Eenmaal in de cel het virus gebruikt machinerie van de cel te repliceren . Zodra viraal DNA wordt geïntegreerd in DNA van de gastheercel , wordt het virale DNA gerepliceerd samen met de gastheercel en doorgegeven aan de dochtercellen . Grote delen van DNA in vele organismen inactief en kunnen ten minste gedeeltelijk het gevolg van infecties bij voorouder organismen . Sterker nog , de wijze van genetische modificatie dit is een belangrijke techniek in genetische manipulatie met genen kunstmatig ingebracht in cellen met behulp van een virale of plasmide- vector .