Chemische stoffen gevonden in de Stratosphere

De stratosfeer is de tweede grote laag van de atmosfeer van de aarde , variërend van zes tot 31 mijl boven het oppervlak van de planeet . In tegenstelling tot de lagere troposfeer , weinig waterdamp aanwezig in de stratosfeer , minder dan 05:58 delen per miljoen . Er zijn verschillende chemische stoffen die in de stratosfeer , primaire atmosferische chemie , ozon , stoffen met lange levensduur en chemicaliën die zijn geïnjecteerd in de stratosfeer door vulkanische uitbarstingen . Primaire Chemische Componenten

De stratosfeer , en de algehele sfeer , bestaat uit drie primaire chemicaliën. De meest voorkomende chemische stof is stikstof , goed voor 78 procent van de atmosfeer . Zuurstof is de tweede meest voorkomende chemische stof in de stratosfeer , wat neerkomt op 21 procent . Argon is de laatste belangrijkste component van de stratosfeer , goed voor 1 procent .
Stratosferische ozonlaag

Ozon , opgebouwd uit drie zuurstofatomen aan elkaar gebonden , bevat minder dan 0,01 procent van de stratosfeer ; echter , is 85 tot 90 procent van alle ozon de atmosfeer daar gevonden . Ozon is de voornaamste reden van de stratosfeer is zo stabiel. Ozon moleculen absorberen schadelijke UV -straling , ze warmen . Dit resulteert in een omgekeerde temperatuurgradiënt in de stratosfeer , waardoor verticale stabiliteit. Een van nature voorkomende , steady- state concentratie van ozon bestaat, wat betekent dat het is natuurlijk zo snel als het op natuurlijke wijze wordt vernietigd gemaakt . Echter , andere chemicaliën , zoals chloorfluorkoolwaterstoffen , kan de snelheid van de afbraak van de ozonlaag te verhogen , meer dan het vermogen van de natuur om het te creëren .
Chemische componenten met lange levensduur

Omdat de stratosfeer is zo verticaal stabiel , het duurt een lange tijd voor chemicaliën stijgen doorheen, of filteren van te maken . Verscheidene chemicaliën , die overleven gedurende lange tijd worden in deze atmosferische laag . Deze chemische stoffen zijn koolstofdioxide , lachgas en methaan . Deze chemicaliën worden beschouwd broeikasgassen , wat betekent dat ze warmte vasthouden onder de stratosfeer . Kooldioxide , lachgas en methaan gassen zijn natuurlijk voorkomende ; Maar ze zijn ook gemaakt in industriële processen . Een andere groep van chemische stoffen met een lange levensduur zijn chloorfluorkoolwaterstoffen . CFK's van nature niet voorkomen en is aangetoond dat ze een rol in de afbraak van de ozonlaag spelen .
Volcanic Chemische Componenten

Hoewel het duurt een lange tijd voor chemicaliën om hun weg te werken in de stratosfeer , kunnen vulkaanuitbarstingen snel injecteren van grote hoeveelheden chemicaliën in deze laag . Wanneer dit gebeurt , deze stoffen blijven in de stratosfeer gedurende langere tijd als ze langzaam neerslaat . Terwijl er , deze chemische stoffen te absorberen zonnestraling , waardoor een stijging van de stratosferische temperaturen en een daling in de troposfeer en oppervlaktetemperaturen . De resulterende klimaatveranderingen kunnen zo lang als een tot twee jaar duren. Een eerste voorbeeld van deze materialen is zwavelverbindingen , zoals zwaveldioxide . Zwaveldioxide langzaam filtert de stratosfeer en combineert ook met waterdamp in de troposfeer zure regen produceren . Andere vulkanische materialen omvatten nitraten , silicaten , halogenidezouten , zware metalen en roet .