Corpusculaire theorie van het licht reizen

Isaac Newton wordt herinnerd als een van de grootste wetenschappers in de hele menselijke geschiedenis. Zijn bijdragen aan de wiskunde en natuurkunde zijn bijna ongeëvenaard . Optica waren gewoon een van zijn vele belangen . Hij ontdekte dat wit licht in een regenboog van kleuren kunnen worden gesplitst door het door een prisma , en stelt voor wit licht was slechts een combinatie van licht van verschillende kleuren . Meer controversieel , hij stelde ook dat licht bestond uit deeltjes of " bloedlichaampjes . " Features

In corpusculaire theorie van Newton, een lichtstraal was een lange stroom van kleine deeltjes of " lichaampjes " dat dezelfde natuurwetten gehoorzaamd als grotere deeltjes . Deze deeltjes zijn zeer klein en zeer licht . Omdat ze toch zouden worden onderworpen aan de zwaartekracht , zouden ze in een parabool , net als een bal schot uit een kanon te reizen ; hun snelheid was zo groot , echter , dat de invloed van de zwaartekracht op hen leek te verwaarlozen.
Waarnemingen

Newton 's theorie was aantrekkelijk , juist omdat het leek te veel uit te leggen van de verschijnselen die hij en andere wetenschappers hadden waargenomen . Refractie bijvoorbeeld kan worden verklaard als de netto kracht op een deeltje van licht dat zich van het ene medium naar het andere. De verschillende massa's van de verschillende kleuren licht zou verklaren waarom elk werd gebroken in verschillende mate . Reflectie van het licht zou slechts een deeltje van het licht stuiteren een oppervlak in deze theorie - . Een eenvoudige en vrij intuïtieve manier om te begrijpen wat er gebeurde
Controverses

corpusculaire theorie van Newton werd echter meer omstreden dan veel van zijn andere werk . Collega-wetenschappers Robert Hooke en Christiaan Huygens voorgesteld dat licht eigenlijk bestaat uit golven , geen deeltjes , en dit idee ook leek goed te passen met veel van de huidige waarnemingen . Niettemin , Newton 's reputatie gezorgd dat ondanks aanzienlijke controverse , bleef zijn atoom- theorie dominant tot in de 19e eeuw , toen wetenschappers maakten ontdekkingen die niet konden worden verzoend met de atoom- theorie .
Diffractie en interferentie