Dinosaurusfossielen Inheems in New Mexico

New Mexico is de thuisbasis van fossielen uit alle drie de tijdperken waarin de dinosaurussen leefden , het Trias 248-206 miljoen jaar geleden , de Jurassic 206-144 miljoen jaar geleden en het Krijt van 144 tot 65 miljoen jaar geleden . Een aantal baanbrekende ontdekkingen , zijn hier gemaakt ; zoals een goed bewaard exemplaar van Tawa Hallea en de Odd Nothronychus . Coelophysis , de staat fossiel van New Mexico

Coelophysis ( SEE- lo - FIE - sis ) is een vroege theropod , gerelateerd aan Tyrannosaurus en Velociraptor die tijdens de late Trias leefde - ongeveer 210 miljoen jaar geleden . De soort werd voor het eerst ontdekt in New Mexico toen honderden fossielen werden opgegraven bij de Boerderij van het Spook van Rio Arriba County. Het werd aangewezen de staat fossiel in 1981 , omdat het niet is gevonden in een andere staat op dat moment . Sindsdien zijn er fossielen gevonden in Arizona en eventueel Utah .
Opmerkelijke ontdekkingen

Tawa Hallae , ontdekt in 2009 , gaven een zeer goed bewaard gebleven exemplaar van een vroege , gevederde vleesetende dinosaurus die tijdens het Trias leefde .

Nothronychus , ontdekt in 2001 , is een andere intrigerende theropod in dat het een afstammeling van vleesetende dinosaurussen die toch uitgegroeid tot een plant - eter . Het is een van de weinige fossielen ontdekt die dateren uit het midden van het Krijt .
Trias en Jura Dinosaurs

Trouwens Ceolophysis , een andere Trias dinosaurus gevonden in New Mexico is de pipedal planten - eter Revueltosaurus (her - VWEl - to- Sawr - ons ) , die in de late Trias leefde ongeveer 220 miljoen jaar geleden . Rioarribasaurus is een andere , maar het is zeer waarschijnlijk dezelfde soort als Coelophysis .

New Mexico heeft een aantal exemplaren uit de Trias bijgedragen , met inbegrip van gedeeltelijke overblijfselen van de theropoden Eucoelophysis en Gojirasaurus . Andere Trias soorten zijn Seismosaurus , een grote sauropod gerelateerd aan Diplotocus , Tecovasaurus en Lucianosaurus .
Krijt Dinosaurussen

Trouwens Nothronychus , de meeste andere Creteceous dinosaurussen gevonden in New Mexico hebben gedateerd vanaf eind in die periode , de meeste hebben ergens tussen de 85 en 65 miljoen jaar geleden leefde . Zij omvatten Tyrannosaurus , de sauropod Alamosaurus , Parasaurolophus , - Eend gefactureerde Kritosaurus , Triceratops en de relatieve , Torosaurus . Zunicerotops , een vroeger familielid van Triceratops , leefde in het midden tot eind Creteceous ongeveer 93-89000000 jaar geleden .