Aanpassingen van een sabeltandtijger

Met hun enorme tanden , de iconische smilodon , ook ten onrechte wel een sabeltandtijger , is misschien wel de bekendste van verschillende soorten sabeltandkatten en kat -achtige dieren. Smilodons leefde tussen 1,8 miljoen en 10.000 jaar geleden . Ze hadden veel aanpassingen voor het leven in de ijstijd , waarvan vele zijn niet gevonden op moderne katten. Algemene informatie

Paleontologen hebben ontdekt smilodon fossielen in grote delen van Noord-Amerika en Europa . Zij zijn de tweede meest voorkomende fossiele hersteld van Zuid-Californië La Brea- teerputten . Hoewel soms de sabeltandtijger , werden smilodons niet gerelateerd aan tijgers , die behoren tot een andere onderfamilie . Wetenschappers geloven smilodons waren ongeveer een meter korter dan de moderne leeuwen maar woog bijna twee keer zo veel . In tegenstelling tot de moderne katten zoals cheeta's en leeuwen die lange staarten die hen in evenwicht wanneer ze jagen prooi hebben , smilodons had bob staarten, wat suggereert dat ze in een hinderlaag hun prooi in plaats van achter het.
Tanden

mesvormig hoektanden De smilodon waren ongeveer 7 centimeter lang . Aangezien de soort voor het eerst werd ontdekt in de jaren 1880 , hebben wetenschappers gedebatteerd hoe smilodons gebruikt deze tanden . Een mogelijk gebruik is als wapens omdat deze tanden een ovaalvormige dwarsdoorsnede lijkt op een mes dan een ronde dwarsdoorsnede als de tanden van een moderne kat . Smilodon tanden waren goed voor het snijden van vlees , maar ook uiterst kwetsbaar . Een andere mogelijkheid is dat deze tanden werden gebruikt voor sociale weergave zoals horens of gewei.
Killing Gedrag

In 2007 , onderzoekers van de Universiteit van New South Wales en de Universiteit van Newcastle aangetoond dat de smilodon de beet was slechts een derde zo krachtig als beet een moderne leeuw. Maar in 2010 , onderzoekers van de Universiteit van Californië in Los Angeles bleek dat smilodon had goed gespierde , sterke voorpoten . Zij geloven smilodons stortten zich op hun prooi en hield hem met hun krachtige voorpoten terwijl het leveren van een moord beet met hun vlijmscherpe tanden . Smilodons waarschijnlijk gejaagd groot wild zoals bizons en kamelen en waarschijnlijk werd uitgestorven toen veel van hun prooi dieren stierven tijdens de laatste ijstijd .
Sociaal gedrag

Modern katten , waaronder tijgers en huiskatten , zijn solitaire jagers . Toch is gebleken dat smilodon was een sociaal dier . Bijvoorbeeld , fossielen hersteld van La Brea -teerputten bewijs vertonen van artritis en ernstige fracturen. Deze aandoeningen zou verlammend zijn geweest , en solitaire jagers zou niet lang hebben geleefd met hen. Maar veel van deze beenderen ook blijk geven van genezing en hergroei , wat suggereert dat de dieren leefden voor een relatief lange tijd vanwege een blessure . Het is waarschijnlijk dat smilodons bijgestaan ​​gewonde dieren of in ieder geval konden ze eten. Echter , hun sociale leven waren niet per se rustig. Sommige fossielen hebben sabeltandig gaten erin suggereren dat smilodons , net als de moderne leeuwen , soms bevochten elkaar over voedsel of vrienden.