Wat zijn de chemische stoffen op Mars

? Mars het dichtste buur van de aarde in wat nog steeds een eenzame sterrenstelsel . Zowel astronomen en astrologen hebben altijd het belang erkend van de Hond Star en de nabijheid van deze planeet is onze fascinatie voor het aangewakkerd . En hoewel wetenschappelijke studie een aantal van de Martiaanse romantiek heeft weggenomen , andere ontdekkingen grenzen aan deze harde en vreemde omgeving nog steeds te verbazen en fascineren . Chemicaliën in de lucht

Koolstofdioxide is de meest overvloedige chemische lucht op Mars , die samen ongeveer 95 procent van de atmosfeer . Dit is een van de factoren die bijdraagt ​​aan de zwakke broeikaseffect (thermische warmte gevangen in de atmosfeer van een planeet ) op Mars en houdt de temperatuur van de planeet koeler dan normaal zou zijn op die afstand van de zon. Atmosfeer van Mars bevat ook chemische stoffen, zoals argon , stikstof , evenals sporen van zuurstof en water .
Chemicals in vloeibare vorm

Er zijn maar weinig chemicaliën op Mars in vloeibare vorm . Wetenschappers classificeren Mars als een van de droogste planeten en theoretiseren dat er zeer paar keer geweest zijn als het nat chemicaliën waren aanwezig op Mars . Kanalen en andere indicaties van vloeibare erosie zijn aanwezig op het oppervlak van Mars . Deze kanalen kunnen het gevolg van een mengsel van waterstof en zuurstof ( water ) en kooldioxide in vloeibare vorm zijn . In de huidige dag , is er slechts een microscopische hoeveelheid vloeistof H2O op Mars en het wordt opgesloten in de permanente poolkappen .
Solid Martian Chemicals
Een foto van Mars waarin een poolkap zichtbaar .

Solid chemicaliën zijn de meest voorkomende op Mars , dankzij de extreme koude en droge omstandigheden die de planeet domineren . De planeet heeft permanente ijskappen op beide einden , bestaande uit bevroren kooldioxide of droog ijs . Dit droogijs ook de vorm van sneeuw tijdens de wintermaanden op Mars . Er zijn ook veel carbonaat rotsen op Mars , net als op Aarde . De zeer kleine hoeveelheid H2O aanwezig op Mars wordt ook gevonden in de ijskappen .
Temperatuur en druk

De temperatuur op Mars , in combinatie met de atmosferische druk van de planeet , maken van de chemicaliën op het oppervlak van Mars nog minder gastvrij. Een volledige kwartaal van dit atmosfeer condenseert in sneeuw en ijs in de winter. Het klimaat op Mars is gewelddadig en voortdurend in beweging is , drastisch aan het veranderen en heftig in korte tijd , vaak met inbegrip van giftige wolken uitgespuwd door vulkanen en stofstormen .