Hoe te gebruiken Analytische Chemie aan de Age of Rocks Bepaal

De ontdekking van radioactiviteit in de 19e eeuw geleid tot veel vooruitgang in de wetenschap , van kernenergie tot de nucleaire geneeskunde . Wetenschappers ontdekten dat radio-isotopen vervallen met een specifieke snelheid meetbaar door de analytische chemie. Prehistorische dieren geabsorbeerd deze isotopen , terwijl het leven en ze bleef in fossielen van de dieren en het omringende gesteente . Door het analyseren van rotsen met specifieke isotopen kunnen wetenschappers hun exacte leeftijd te bepalen door te kijken hoeveel de isotoop heeft afgebroken . Dit heet radiometrische datering en is een van de meest nauwkeurige methoden van leeftijd determination.Things je nodig hebt
Magnetische separator
Acid
Dehydratatietoestel
Massaspectrometer
Toon meer instructies <

Graaf br >
1 een steen of fossiel die niet is verweerd door de tijd en het klimaat . Onderzoek de gelaagdheid van het omringende gesteente tot ruwweg het tijdperk van de rots bevond zich in , op basis van de lagen boven en onder de plaats waar de steen of fossiel werd gevonden bepalen . Dit levert een geschatte datum te vergelijken ten opzichte van de resultaten van de radiometrische datering . Kopen van 2

Bepaal de radioactieve isotoop die u wilt gebruiken voor het dating proces . Er zijn veel elementen die gebruikt worden voor het dateren , waaronder koolstof, strontium , rubidium en uranium . Plet de rots in kleine stukjes . Plaats de stukken in een magnetische scheider het radioisotoop onderscheiden van andere mineralen in het gesteente .

Los 3 de stukken rots die radioisotoop in zuur omvatten . Dit zal de rots elimineren , waardoor er slechts een concentratie van radio-isotopen . Het type zuur of zuren worden gebruikt afhankelijk van het gesteente en isotopen aanwezig . Droog de oplossing in een zout verbinding met geconcentreerde radioisotopen met een dehydrator .

4 de verbinding in een massaspectrometer . Analyseer de verbinding . Een diagram van het radioactieve verval kromme . Bestudeer het diagram en bereken de leeftijd van de rots door te kijken naar het verval curve . Rubidium - strontium datering levert resultaten in miljoenen jaren .