De geschiedenis van Moldaviet

Vijftien miljoen jaar geleden een meteoriet een mijl breed in botsing met het zuiden van Duitsland . De botsing gemaakt Ries krater , 15 mijl breed , op de huidige plaats van de stad Nördlingen . Op effecten , zandsteen gesmolten en werd aangedreven uit de smelt -zone . Silicium in zandsteen kwarts afgekoeld tot glas te vormen " tektieten . " In 1836 , Franz Zippe , de mineralen curator voor de Vlastenecke Museum in Praag , noemde dit glas " moldavite . " Samenstelling

Moldaviet is harder dan glas vervaardigd en smelt bij een hogere temperatuur . Wanneer gefuseerd ( gesmolten ) en weer afgekoeld , blijft duidelijk . Gewoon glas is 50 procent silicium , bijna geen aluminium , 20 procent kalk en magnesium , 20 tot 25 procent kali en soda . Moldaviet is 79-88 procent silicium , vijf tot 13 ​​percentaluminum , 2,6 procent ijzer , 3 procent kalk , 0,22 procent magnesiumoxide, 2,6 procent potas , 0,26 procent soda en 0,1 procent uit water .
Studie

In 1788 , Mayer beschreef moldavite als vervaardigd glas van een oude glasfabriek . In 1900 , het tijdschrift van de mineralogische Society of Great Britain opgemerkt dat Moldaviet komt vaak voor bij late tertiair of vroege quartaire sedimenten in Bohemen en Moravië . In 1933 , Leonard Spencer van het Natural History Museum in Londen stelde tektieten buitenaards waren , vanwege hun hardheid en hun oppervlakken , die diep zijn ontpit zoals meteorieten . In de jaren 1960 , werden invloed tektieten van de maan bestudeerd en geologen erkend moldavite als een aardse tektite . In 2003 , een Russische studie gefinancierd door de NASA stelde voor dat de impact object was een binaire asteroïde ( twee asteroïden elkaar in een baan ) .
Ries krater

stad Nördlingen, Duitsland is in het centrum van Ries krater . De kraterrand is 660 meter hoger dan de vloer. Een verheven centrale invloed ring is 7 mijl breed . Geologen dachten eerst Ries krater was vulkanisch . St. George kerk in Nördlingen is gebouwd van lokaal gevonden suevite , een grijze breccie ( een rots samengesteld uit fragmenten van mineralen in een matrix ) , dat werd gedacht te zijn van vulkanische oorsprong . Nördlingen suevite is meer dan 50 procent - hitte gesmolten glas.
Strewn Veld

Een " bezaaid veld " is een gebied waar tektieten van dezelfde leeftijd , petrology (rock type) , chemische eigenschappen en fysische kenmerken worden aangetroffen . Tektites niet in de bron krater . De Centraal-Europese Strewn Het gebied is een overblijfsel van de impact Ries krater , en is de kleinste van de vier velden breed geïdentificeerd wereld . In kaart brengen van de bezaaide veld ondersteund chemische bewijs dat Moldaviet is niet buitenaards .
Impact

Op impact tektieten gemiddeld een centimeter in diameter werden uitgeworpen op ongeveer 1 mijl per seconde achter de meteoriet en ongeveer 5 mijl per seconde aan de voorkant . Koeling was niet onmiddellijk, omdat atmosferische gassen ook werden verwarmd . Sommige deeltjes naar de Aarde viel binnen 10 minuten . Anderen werden voortgestuwd naar grote hoogte en waren urenlang in de lucht , zodat het gebied van de bezaaide veld werd beïnvloed door het weer en de rotatie van de aarde .
Vorming

Tektites uit het centrum van Ries krater werden uitgestrooid vier keer meer dan die van de velg . De meteoriet benaderde onder een schuine hoek van het west - zuidwesten , het creëren van een bezaaid veld aan de oost- noordoosten , in de Tsjechische Republiek. Moldavites gevormd uit de bovenste 130 meter van de zandsteen . Op een afstand van 3 mijl van de impact , druk en hitte waren onder het smeltpunt van kwarts , dus geen moldavite daar gevormd .