Wat zijn enkele exoplaneten

? Een planeet buiten het zonnestelsel is een exoplaneet of exoplaneet genoemd . In ons melkwegstelsel , meer dan 50 miljard planeten of exoplaneten bestaan. De eerste bevestigde ontdekking van een exoplaneet was in 1992 . Direct bewijs van planeten buiten het zonnestelsel is moeilijk te krijgen, omdat de planeten zijn miljoenen keer verder weg dan onze zon. Gliese

Gliese is een rode dwergster . Zes exoplaneten zijn gevonden een baan om deze ster . In 2005 werd Gliese 581b gevonden en het is een Neptunus -sized planeet. Het draait rond Gliese 581 in slechts 5,4 dagen . De volgende planeet die werd gevonden een baan om deze ster was Gliese 581c en deze planeet wordt verondersteld om een Aarde - achtige compositie hebben . De planeet banen in slechts 13 dagen en sommige astronomen geloven dat het vergelijkbaar is met Ganymedes , een van Jupiter's satellieten. Ganymedes bestaat uit silica steen en ijs . Gliese 581g ligt binnen de bewoonbare zone en de ene kant van de planeet wordt geconfronteerd met de ster .
Methusalem

De exoplaneet PSR B1620 - 26b , is de bijnaam Methusalem . Deze exoplaneet is de oudste planeet gevonden . Ons universum is ongeveer 13,7 miljard jaar oud en dit exoplaneet is ongeveer 13 miljard jaar oud . Als een planeet zo snel na de Big Bang zou kunnen worden gevormd , kunnen vele andere planeten bestaan ​​in ons universum . De planeet is ongeveer 2-1/2 keer de grootte van Jupiter en het is een baan om de pulsar . Veel exoplaneten delen gelijkenissen met de planeet Jupiter . Wetenschappers noemen deze exoplaneten 'hete Jupiters .
Epislon Erdani

Het dichtst extrasolar planetair systeem dat is gevonden is 10 lichtjaar afstand van ons zonnestelsel . Twee exoplaneten zijn tot nu toe gevonden in Epislon Erdani , dat is in het sterrenbeeld Eridanus . Echter , de planeten moeten nog worden bevestigd. Een asteroïde gordel bestaat tussen Epislon Erdani b en c . Stofringen zijn gevonden buiten Epislon Erdani c en exoplaneten kometen kan botsen tegen elkaar om het stof ringen produceren .
V391 Pegasi b

Een ster gaat door verschillende stadia , en de eerste planeet ontdekt dat een ster die heeft doorgegeven via de rode reus fase draait heet V391 Pegasi b . Deze exoplaneet is in het sterrenbeeld Pegasus , dat is ongeveer 4570 lichtjaar van ons vandaan . Tijdens de rode reus fase , de ster wordt groter en de straling het uitzendt is extreem. Deze planeet is veel groter dan de aarde , wat zou kunnen verklaren waarom het de rode reus fase van zijn moederster kan overleven .