De meeste Massive Galaxies

De meest massieve sterrenstelsels in het bekende universum heten gigantische elliptische sterrenstelsels ( ze zijn ook bekend als gigantische diffuse sterrenstelsels of helderste cluster melkwegstelsels ) . Het heeft geloofd deze galactische reuzen "eten" naburige sterrenstelsels die binnen dezelfde galactische cluster wonen , lenen ze diameters en massa's honderden keren groter dan onze eigen Melkweg . Centaurus A

NGC 5128 , of Centaurus A , is een reusachtige elliptische sterrenstelsel 12 miljoen lichtjaar afstand . Het is de dichtstbijzijnde elliptisch sterrenstelsel de Melkweg . Centaurus A werd ontdekt door James Dunlop op de Parramatta observatorium in Australië op 4 augustus 1826 . Net als de Melkweg , Centaurus A bevat een superzwaar zwart gat in zijn centrum , miljoenen keren massiever dan onze zon.

NGC 4150

astronomen onlangs nieuwe informatie over reusachtige elliptische sterrenstelsels ontdekt door het bestuderen van NGC 4150 met de Hubble Space Telescope . Elliptische sterrenstelsels zijn flush met sterren , maar voor een tijd werd aangenomen de reuzen maakten hun sterren in grote hoeveelheden miljarden jaren geleden . Beelden bij een studie van NGC 4150 in 2010 blijkt dat niet het geval. De beelden tonen niet alleen grote strengen van stof en gas , maar ook blauwe sterren --- jonge sterren die ongetwijfeld minder dan een miljard jaar oud . Deze ontdekking is belangrijk omdat het kan betekenen reusachtige elliptische sterrenstelsels creëren van nieuwe sterren , en die nieuwe sterren kan nieuw leven te creëren in snel groeiende sterrenstelsels.
M87

deze reusachtige elliptische sterrenstelsel was gastheer voor een interessante ontwikkeling in eind 2010 en begin 2011, toen een team van astronomen gemeten het zwarte gat in het centrum, het grootste zwarte gat in onze relatieve kosmische omgeving . Het zwarte gat in het centrum van M87 heeft de massa van 6,6 miljard zonnen , en astronomen hopen dat , vanwege de omvang en de nabijheid van de Melkweg , kan hij de eerste zwarte gat zien we in feite in plaats van conceptualiseren zijn.

Massive spiraal

Hoewel niet een reusachtige elliptische sterrenstelsel , ISOHDFS 27 is belangrijk omdat het de grootste spiraalstelsel in het bekende universum . Deze spiraal ligt ongeveer 6 miljard lichtjaar afstand , en heeft een massa ongeveer vier maal die van de Melkweg . Wijzend op de maten van spiraalstelsels en elliptische stelsels is van cruciaal belang voor het begrip van stervorming in sterrenstelsels en de ontwikkeling van sterrenstelsels zelf .