Wat kan ik gebruiken om een Atom- model aanmaken

? Fysieke modellen kan een tastbaar , leerzame uitleg van ingewikkelde theoretische ideeën , zoals de structuur van een atoom te bieden . Paar modellen perfect te repliceren de systemen die zij verklaren ; in plaats daarvan , verschillende soorten modellen te benadrukken verschillende concepten en het weglaten van bepaalde gegevens , zoals de schaal . Door je eigen atoom , kunt u leren over natuurkunde en maak je eigen beslissingen te nemen over hoe je atoomtheorie het beste vertegenwoordigen door modellering . Tweedimensionale Atoommodel

Een basis, tweedimensionaal model is fysiek vergelijkbaar met het atoom zelf . Echter , dit type diagram kunt u belangrijke atomaire concepten, zoals orbitale regels en subatomaire deeltjes te verkennen. Maak een 2D- atoom op een stuk van de bouw papier of karton . Gebruik twee kleuren van boon , snoep of papier cirkels om protonen en neutronen te vertegenwoordigen. Beslis over het type atoom u wenst te maken , en tel een passend aantal protonen en neutronen voor de kern. Lijm ze dicht bij elkaar in het centrum .

Met behulp van een marker , tekenen cirkels rond de kern op het papier . Kies een andere kleur van snoep , bonen of een cirkel om te dienen als elektronen . Telling evenveel elektronen als protonen een neutraal atoom maken . Plak deze op de cirkels volgens de orbitale wetten . De eerste orbitale bevat twee elektronen , terwijl de volgende kan houden acht . Geef je mening over de basisprincipes van atomaire structuur om uw orbitale tellingen correct zijn.
Driedimensionale Atom Model

Terwijl een twee - dimensionaal model van de basisprincipes van atomaire structuur kan overbrengen , een driedimensionaal model is een herinnering dat atomen bestaan ​​in ruimte en kan communiceren langs drie assen . Gebruik draad , pijpenragers of metalen ambachtelijke ringen om de elektronorbitalen dat de atoomkern omringen vormen. Gekleurde pom - poms , kralen of piepschuim ballen kunnen dienen als elektronen , protonen en neutronen . Zorg ervoor dat de buitenste orbitale ringen zijn groter dan de binnenste ringen . Hang deze modellen aan het plafond met behulp van vislijn voor een educatieve mobiel .
Schaal Atom Model

meeste atoommodellen schuwen juiste schaal in het voordeel van gemak en zichtbaarheid . Echter , om echt te begrijpen van de fysische samenstelling van atomen , is het nuttig om de enorme verschillen in grootte tussen de subatomaire deeltjes te ontdekken . Diameter van een proton is ongeveer 10 ^ -13 cm , terwijl de diameter van een atoom is ongeveer 10 ^ -8 cm , afhankelijk van het type atoom . Dit betekent dat het atoom is ongeveer 60.000 keer groter dan het proton .

Meet een veld , erf of lengte en verdeel speelplaats met 60.000 om te ontdekken hoe klein uw proton moet zijn om uw model te bevatten in de ruimte . Bijvoorbeeld , in een inch proton is ongeveer 1/3 mijl lege ruimte voordat een elektron die onzichtbaar voor het blote oog zijn. Deze oefening biedt arresteren bewijs van hoe veel lege ruimte aanwezig is in alle atomen is .
Orbital Model

In vele modellen , elektronen worden afgeschilderd als kleine deeltjes , rond de reizende Nucleus achtige planeten in cirkelvormige banen . In werkelijkheid, elektronen veel ingewikkelder paden als ze clusteren rond de kern , de vorming van elektron wolken of orbitalen . Hoewel het onmogelijk is te voorspellen waar precies specifieke elektron wordt gemeten , de orbitalen relatief vaste vorm door elektromagnetische eigenschappen van het atoom .

Gebruik twee verschillende kleuren van spel - deeg om de vormen van de vorming van waterstof orbitalen . Een online bron , zoals de Universiteit van Minnesota pagina op atoomorbitalen beschikbaar in de sectie Resource , kan dienen als een patroon voor uw creaties . Het kan nodig zijn om een ​​aantal modellen te maken in dwarsdoorsnede wanneer een orbitale omhult elkaar .