Vijf kenmerken van de wetenschappelijke methode

De wetenschappelijke methode is de door wetenschappers gebruikt om gegevens te verkennen , te genereren en testen van hypothesen , nieuwe theorieën te ontwikkelen en te bevestigen of eerdere resultaten verwerpen systeem . Hoewel de exacte methoden die in de verschillende wetenschappen variëren ( bijvoorbeeld , fysici en psychologen werken op heel verschillende manieren ) , ze delen een aantal fundamentele eigenschappen die kenmerken van de wetenschappelijke methode kan worden genoemd . Empirische

De wetenschappelijke methode is empirisch . Dat wil zeggen, het is gebaseerd op directe waarneming van de wereld , en versmaadt hypothesen die in strijd zijn met waarneembare feit . Dit in tegenstelling tot methoden die afhankelijk zijn van de zuivere rede ( inclusief die voorgesteld door Plato ) en met methoden die afhankelijk zijn van emotionele of andere subjectieve factoren .
Repliceerbare

Wetenschappelijke experimenten zijn repliceerbaar . Dat wil zeggen, als een andere persoon dupliceert het experiment , zal hij of zij dezelfde resultaten te krijgen . Wetenschappers worden verondersteld genoeg te publiceren van hun methode , zodat een andere persoon , met de juiste opleiding , kunnen de resultaten te repliceren . Dit in tegenstelling tot methoden die afhankelijk zijn van ervaringen die uniek zijn voor een bepaalde persoon of een kleine groep van individuen .
Voorlopige

Resultaten verkregen door middel van de wetenschappelijke methode zijn voorlopig ; ze zijn ( of zou moeten zijn ) een open vraag en debat. Indien er nieuwe gegevens voordoen dat een theorie tegenspreken , moet die theorie worden aangepast . Bijvoorbeeld , de phlogistontheorie van vuur en verbranding werd verworpen toen bewijs tegen haar is ontstaan ​​.
Doelstelling

De wetenschappelijke methode is objectief . Zij beroept zich op feiten en op de wereld zoals die is , in plaats van op overtuigingen , wensen of verlangens . Wetenschappers proberen ( met wisselend succes ) om hun vooroordelen te verwijderen bij het maken van waarnemingen
Systematische

Strikt genomen is de wetenschappelijke methode is systematisch. ; dat wil zeggen, het is gebaseerd op zorgvuldig geplande studies in plaats van op willekeurige of toevallige observatie. Toch kan de wetenschap beginnen vanaf enkele willekeurige observatie. Isaac Asimov zei dat de meest opwindende zin om te horen in de wetenschap is niet " Eureka ! " maar " Dat is grappig . " Na de wetenschapper mededelingen iets grappigs , hij of zij overgaat tot het systematisch onderzoeken.