Wat doet het atoomnummer van een Atom Identificeer

? Van 1700-1869 wetenschappers hadden meer dan 60 chemische elementen geïdentificeerd , maar er leek geen einde de elementen , geen verklaring voor hun eigenschappen zijn. Een element zou een neutraal gas , maar een element dat nauwelijks zwaarder dan neutraal gas een metalen zo reactief dat zij in brand in de aanwezigheid van zuurstof zou was zijn . Dan , Dmitrii Mendelejev ontdekte een patroon --- een periodiciteit --- in de chemische eigenschappen van elementen . Vandaag , wetenschappers weten de periodiciteit is te wijten aan verschil in atoomnummer . Atomen
Chemische eigenschappen te herhalen in een patroon --- het ontdekken van de reden voor de herhaling geleid tot de moderne periodiek systeem .

Het periodiek systeem is georganiseerd en bijgewerkt vele malen voordat iemand wist wat de elementen feitelijk waren . Nu wetenschappers weten dat atomen bestaan ​​uit zware kernen , omgeven door licht elektronen . De kernen zijn opgebouwd uit protonen en neutronen . Protonen zijn positief geladen , neutronen hebben geen lading en elektronen zijn negatief geladen . Het aantal protonen overeenkomt met het aantal elektronen .
The Periodic Table

Toen Mendelejev eerste richtte zijn periodiek systeem , de elementen door atoomgewicht organiseerde hij . Het atoomgewicht is de massa van een element ten opzichte van de massa van een waterstofatoom . Wat Mendelejev had gemerkt was dat de chemische eigenschappen van de elementen herhaald als functie van atoomgewicht . Bijvoorbeeld , neon heeft een atoomgewicht van 16 meer dan het chemisch vergelijkbare helium en silicium heeft een gewicht van 16 meer dan het chemisch vergelijkbaar koolstof. Dus hoewel neon dichter in atoomgewicht van koolstof dan om helium , de eigenschappen zijn vergelijkbaar met de elementen die meer verschillend in gewicht . Het blijkt dat dit een soort van toeval , en het is echt het atoomnummer dat verantwoordelijk is
Atomic Number

Alle atomen zijn precies hetzelfde . - - elektronen om kernen . Het verschil is alleen in het nummer : hoeveel protonen , elektronen en neutronen vormen een atoom . Het atoomnummer is een directe maat van dat verschil. Het atoomnummer is gewoon het aantal protonen in de kern . Voor de kleinere atomen , het aantal protonen en het aantal neutronen zijn hetzelfde . Dat is de reden waarom de atoomgewicht toont enkele periodiciteit . Want hoewel de eigenschappen afhangen van atoomnummer , voor de lichte atomen de atomaire gewicht omhoog gaat regelmatig als het atoomnummer omhoog gaat . Voor de zwaardere atomen , is het aantal neutronen niet zo overzichtelijk , dat is de reden waarom de moderne periodiek systeem wordt georganiseerd door atoomnummer .
Atomic Number en chemische eigenschappen

Waarom de chemische eigenschappen afhankelijk van atoomnummer ? Dat gaat terug naar het feit dat het aantal elektronen is hetzelfde als het aantal protonen . De regels van de kwantummechanica te dwingen de elektronen om op te hangen rond de kernen alleen op bepaalde plaatsen , de zogenaamde orbitalen . Naarmate er meer elektronen krijgen toegevoegd , krijgen innerlijke orbitalen opgevuld , en de elektronen moet naar de buitenste orbitalen . Maar de buitenste orbitalen herhalen de vormen van de binnenste . Aangezien die elektronen bepalen hoe het atoom interageert , de chemische eigenschappen te herhalen als het dezelfde vorm orbitalen zijn bij het buitenste niveau . Daarom atoomnummer --- het aantal protonen --- dicteert chemische eigenschappen .