Voorouders Common voor de mens & amp ; Chimps

Mensen delen een gemeenschappelijke voorouder met moderne Afrikaanse apen , waaronder chimpansees en gorilla's . Wetenschappers algemeen over eens deze voorouder , die miljoenen jaren geleden bestond , splitste in twee verschillende geslachten , men evolueren naar vroege menselijke voorouders en de andere naar chimpansees en andere mensapen . Dr Jane Goodall

In de jaren 1960 , de Britse bioloog , antropoloog en primatoloog Dr Jane Goodall bestudeerde chimpansee sociale leven in Afrika . Haar werk heeft geleid tot de grootste bijdrage aan het begrip van hun neef de chimpansee mens. Ze waargenomen en gedocumenteerd chimpansee gedrag waaruit blijkt dat apen hebben emotionele, sociale , culturele en zelfs intellectueel leven , net als hun menselijke familie .
Vergelijkbaar DNA

Veel wetenschappers het erover eens zijn is aan een 99 percentage overeenkomst in mens en chimpansee DNA . Mensen en chimpansees elk ongeveer 3 miljard basisstations van DNA in hun genoom - een verschil van slechts 1,2 procent in vergelijking op deze manier. In 2007 , een analyse van de resusaap genoom , uitgevoerd door een internationaal consortium van meer dan 170 wetenschappers aangegeven dat mensen en makaken delen ongeveer 93 procent van hun DNA .
Tijd van Divergentie

Paleoanthropologists blijven slijpen op de exacte tijd en plaats waar de voorouders van mensen en chimpansees afscheid . Het fossiele bewijsmateriaal en een verscheidenheid aan studies wijzen op een verschil optreedt tussen ongeveer 6 en 4 miljoen jaar geleden .
What About Orang-oetans ?
Sommige wetenschappers geloven dat orang-oetans zijn meer verwant aan de mens dan chimpansees .

In 2009 , onderzoek van de Universiteit van Pittsburgh en de Buffalo Museum of Science stelde de mens zou een gemeenschappelijke voorouder met de orang-oetans te delen . Deze onderzoekers beweerden fossiel bewijs wijst op een nauwere relatie tussen mens en orang-oetans zijn dan tussen mensen en chimpansees . De eerste blauwdruk van de orang-oetan genetische code bevestigd dat orang-oetans te delen 97 procent van hun DNA met mensen . Wat nog belangrijker is , zeggen de onderzoekers , een klein deel van de orang-oetan DNA is een betere afstemming dan chimpansee DNA om menselijk DNA .