Hoe Astronomen gebruiken radiogolven

De telescoop is de meest herkenbare instrument in koker van de astronoom , maar het is zeker niet de enige. Deze professionele sterrenkijkers ook gebruik maken van radiogolven om de hemel te onderzoeken , waardoor ze dingen anders onzichtbaar voor het blote oog te zien . Hoewel slechts 80 jaar oud , heeft radioastronomie enkele van de meest baanbrekende ontdekkingen astronomie 's gemaakt . Radio Astronomy

Astronomen waren beperkt tot het gebruik van optische telescopen om het heelal te verkennen voor een groot deel van de geschiedenis , met inbegrip van het eerste deel van de 20e eeuw . Dat veranderde met natuurkundige Karl Jansky 's ontdekking in 1933 dat bepaalde vormen van astronomische objecten stralen radio ruis . Zijn ontdekkingen leidden tot de ontwikkeling van radio-astronomie en nam de wetenschap van de astronomie buiten het zichtbare naar het onzichtbare , het bevorderen van het begrip van het universum .
Radiotelescoop

Astronomen ontvangen radiogolven door een radiotelescoop . De radiotelescoop bestaat uit een antenne - meestal in de vorm van een schotel - en ontvanger beiden wees naar ruimte . Omdat radiogolflengtes zo veel langer dan die toegankelijk moeten telescopen veel groter dan hun optische tegenhangers even doeltreffend zijn . Bijvoorbeeld , het gerecht van de Arecibo radiotelescoop in Arecibo , Puerto Rico , meet 1000 meter breed .
Radio Golven In Ruimte

Celestial objecten stralen radio golven voor verschillende redenen , en de radiotelescoop kunnen deze radiogolven te ontvangen en te vertalen naar een formaat dat de astronoom kan begrijpen. Planeten zenden warmtestraling uit , die op zijn beurt zorgt voor een radiogolf . Elektronen in de interstellaire ruimte produceren radio - frequentie ruis , en atomaire en moleculaire overgangen in gassen rond sterren resulteren in radiogolven uitstoot . Neutronensterren produceren ook radiogolven als hun snelle rotatie genereert een sterk magnetisch veld .
Discoveries

De radiotelescoop was de sleutel bij de bevestiging van het bestaan ​​van neutronensterren , of " , pulsars , " terug in 1967 . De snelle rotatie van de resten van een ingestorte ster zorgt voor een ritmische puls van radio ruis , bevestigt de voorspelling van astronomen 30 jaar eerder voor het bestaan ​​van zulke sterren . Andere ontdekkingen mogelijk gemaakt door radio-astronomie zijn zwarte gaten , het bewijs van de " Big Bang " zelf , en het bestaan ​​van waterstof en koolstof moleculen in de interstellaire ruimte .