Effecten op aarde Door Asteroids

Tussen de banen van Mars en Jupiter ligt de asteroïdengordel , een regio die metalen rotsfragmenten genoemd asteroïden herbergt . Miljoenen asteroïden meten groter dan 1 kilometer in diameter. In het verleden , sommige van de grotere objecten hebben de asteroïdengordel links naar baan als de manen van de planeten in het zonnestelsel . Eens in de zoveel tijd , deze buitenaardse objecten laten hun banen en voer een ramkoers met andere ruimte lichaam, zoals de aarde . Kleinere rotsachtige lichamen slechts desintegreren bij het binnenkomen van de atmosfeer van planeten terwijl grotere asteroïden veroorzaken verwoesting op een wereldwijde schaal. Verleden ontmoetingen met asteroïden hebben een blijvende impact op zowel het aardoppervlak en zijn geschiedenis achtergelaten . Inslagkraters
Asteroids staking bij hoge snelheden , gutsen de aarde en de vorming van inslagkraters .

Wanneer een enorme asteroïde slaat de aarde , het een gigantische krater die meteorieten kan opleveren , stukken van de oorspronkelijke asteroïde , getransformeerd door bladeren de enorme druk en excessieve temperaturen veroorzaakt door stoten . Een van de grootste kraters op aarde , de Morokweng Krater van Afrika , gevormd 145 miljoen jaar geleden en meet 70 kilometer over . Wolfgang Maier , een onderzoeker van de Universiteit van Quebec , onderzocht de smelt sheet - vloeibaar gesteente veroorzaakt door een asteroïde het slaan van de grond met angstaanjagende kracht . De wetenschapper vond een meteoriet van 25 cm diameter in de smelt vel , het trotseren van de theorie dat asteroïden verdampen bij een botsing .
Mega - tsunami

Ongeveer 4800 jaar geleden , een asteroïde sloeg de Indische Oceaan , waardoor een mega - tsunami , of monster golven , het meten van 600 meter hoog , overstromingen de regio van Madagaskar . De golf linker V-vormige deposito genaamd chevrons die stoffen bevatten die alleen gevonden op de bodem van de oceanen . Binnen de chevrons , ontdekten wetenschappers ingebedde fossielen van zeedieren . Dallas Abbott , een wetenschapper met het Lamont - Doherty Earth Observatory in New York , ligt de site van de gevolgen - 18 mijl over - diep onder de oceaan . Andere groepen van wetenschappers, waaronder Ted Bryant van de Universiteit van Wollongong in Australië , hebben aanvullend bewijs ter ondersteuning van de reguliere voorkomens van mega - tsunami's in reactie op asteroïdeninslagen in de oceanen voorzien .
Temperatuur wijzigingen

Massive asteroïdeninslagen hebben ingrijpende gevolgen voor de mondiale temperatuur voor langere tijd. Als de asteroïde die vermoedelijk veroorzaakt het uitsterven van de dinosauriërs raakte Aarde rond 65 miljoen jaar geleden , de temperatuur daalde op wereldwijde schaal - wel een ' invloed winter " - als gevolg van het stof geschopt in de atmosfeer , het blokkeren van de zonnestralen . Planten gestorven omdat ze te weinig zonlicht om hun eigen voedsel te maken . Met het ter ziele gaan van de flora , fauna spoedig gevolgd , waardoor wereldwijd uitsterven . Kooldioxide niveaus dan steeg dramatisch , het creëren van een " broeikaseffect " die warmte gehouden ontsnappen in de ruimte . Temperaturen wereldwijd steeg van 10 graden Celsius boven het gemiddelde , het doden van andere soorten .
Massaal uitsterven
De KT uitsterving weggevaagd alle soorten dinosaurussen , wetenschappers geloven .

Een van de meest recente asteroide gebeurtenissen traden ongeveer 65 miljoen jaar geleden op de KT , of Krijt-Tertiair , grens - die het einde van het Krijt en het begin van de Tertiaire periode van de geschiedenis van de Aarde . De Chicxulub krater in de buurt van het schiereiland Yucatan van het huidige Mexico kan de inslagkrater veroorzaakt door een dergelijke asteroïde vertegenwoordigen .

Wetenschappers onderzochte monsters van rock, het vinden van bewijs van een enorme impact gebeurtenis uit het iridium vinden op de site . Het element iridium , terwijl zeldzaam op aarde , komt van nature voor in de ruimte objecten zoals asteroïden . Massaal uitsterven , die vijf keer in de geschiedenis van de aarde gebeurde , gebeurde toen grote aantallen soorten verdwenen van de planeet in een relatief korte tijd . Tijdens de KT uitsterving , meer dan 50 procent van al het leven gestorven , waaronder de meeste mariene organismen en alle dinosaurus soorten.
Oorsprong van het leven

Op basis van onderzoek van asteroïden een baan om in de asteroïdengordel , wetenschappers theorie dat de oorsprong van alle leven op aarde kan hebben plaatsgevonden in de ruimte. Andrew Rivkin , een astronoom aan de Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory in Maryland , vonden zowel water en organische verbindingen op het oppervlak van de asteroïde , 24 Artemis . Wetenschappers veronderstelden dat de turbulente atmosfeer van de oude Aarde aanwezige water zou zijn gesmolten en vernietigd obligaties van organische moleculen die op de planeet ; Derhalve zouden andere bronnen kon de uitgeputte watervoorraden en moleculen vullen . Een logische bron van water en organische verbindingen zou de asteroïden zijn geweest .