Wat is het verschil tussen Proof & Bewijs in Science

? In populair-wetenschappelijke discours , de ongelukkige neiging is om "bewijs" en " bewijs " door elkaar gebruiken . Nieuws verhalen verwijzen naar wetenschappelijke experimenten " bewijzen " dat wat te eten heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid of dat mobiele telefoons kanker veroorzaken . Echter, deze experimenten niets bewijzen . Zij dienen enkel als bewijs dat een theorie of een ander , terwijl de theorie zelf niet kan worden bewezen of weerlegd ondersteunt. In werkelijkheid , bewijzen behoren meer op het gebied van wiskunde dan de wetenschap. Evidence

Volgens de Merriam - Webster woordenboek , wetenschap is " kennis of een systeem van kennis met betrekking tot algemene waarheden of de werking van algemene wetten , vooral omdat verkregen en getest door middel van wetenschappelijke methode . " De kern van de wetenschappelijke methode is het gebruik van bewijsmateriaal theorieën te testen . Bewijs is specifieke opmerkingen van een bepaald fenomeen . Galileo, het beroemde Italiaanse wetenschapper , was befaamd bewijs voor gravitationele krachten te hebben verzameld door het droppen van ballen vanaf de bovenkant van de Toren van Pisa , de timing hoe lang ze nam om de grond te raken . Door het analyseren van deze gegevens , Galileo ontdekte dat , afgezien van de luchtweerstand , alle voorwerpen versnellen in hetzelfde tempo bij een val . Galileo's experiment is een modelvoorbeeld van de wetenschappelijke methode waarbij theorie is afkomstig van observationele bewijs .
Bewijs

Proof bestaat wanneer je kunt zeggen dat een verklaring of theorie is absoluut waar in alle gevallen . Proof is een concept dat is eigenlijk alleen in de wiskunde van toepassing , omdat wiskunde bezig met abstracte begrippen en definities . De verklaring 1 +1 = 2 is een ware uitspraak en zal altijd trouw blijven , omdat de definities van 1 en 2 nooit veranderen . Definitiebeweringen en logica worden gebruikt om stellingen , die absoluut waar of onwaar te maken.
Theorieën vs Theorems

Wetenschappers bewijzen verzamelen en van daaruit vorm theorieën . Elke theorie in de wetenschap is falsifieerbaar ; dat wil zeggen, als nieuw bewijs oppervlakken die niet com + haven met een huidige theorie , dan is de theorie aan revisie toe . Een wetenschapper kan dan het ontwikkelen van een nieuwe theorie dat de oude lichaam van bewijsmateriaal , alsook de nieuwe uitschieter gegevens adressen . Stellingen , anderzijds , staat onveranderlijke mathematische wetten . Een bewijs is de poging om de logica te gebruiken om deze wetten te controleren. De term "bewijs" wordt nu begrepen als een feit dat absoluut bevestigt een theorie of idee .
Vervagen Lijnen

Het is gevaarlijk om de lijnen tussen bewijzen en indicaties vervagen in wetenschappelijke discussie . Vooral in de populaire cultuur , mensen horen over wetenschappelijke studies en denken dat ze bewijzen een positie of een ander. Zo'n fundamenteel misverstand van de essentie van de wetenschap is schadelijk voor de samenleving omdat mensen stoppen verhoor oude theorieën , omdat ze denken dat ze reeds bewezen , wat leidt tot intellectuele stagnatie.