Het Mechanisme van Dominance & Recessiveness

De studie van waarom en hoe je geërfd die bruine ogen heeft zijn wortels in de genetica . Beginnend met Gregor Mendel studie van erwt planten in de 19e eeuw tot doorbraken over DNA - de dubbele helix structuur door Watson en Crick in 1953 ontdekt - genetica heeft geleid tot een veel beter begrip van het menselijk genoom ( denk aan dit als een kaart van ons DNA ) . Bij het overwegen van hoe levende organismen erven bepaalde eigenschappen , zoals kleur van de ogen , twee concepten zijn fundamenteel voor genexpressie - dominantie en recessiveness . Mendeliaanse Genetica

niet veel bekend was over genetica in de tijd van Mendel , maar hij geloofde dat " erfelijkheid " - het idee van genetische overerving - bestond . In plaats van aan te nemen dat trekken " blend " samen, Mendel besefte dat waarschijnlijkheid en een aparte combinatie van kenmerken bepaalde resultaten voor toekomstige nageslacht zou opleveren . Mendel gebruikte duizenden soorten grote en kleine planten te bewijzen dat een patroon van waarschijnlijkheid kon worden bedacht op basis van verschillende kenmerken .
Dominant Alleles

Alleles zijn in principe verschillende vormen van hetzelfde gen . In combinaties van genen - waar twee allelen bestaan ​​, een van elke ouder - allelen zijn er in twee soorten : dominant en recessief . Oogkleur is de eenvoudigste voorbeeld van de dominante en recessieve mechanisme . Bruine ogen worden beschouwd als een dominante eigenschap , het bezit van een dominant allel . Als een persoon bevat twee dominante allelen , dat wordt beschouwd als " homozygoot " voor die bruine ogen gen . Onder die voorwaarde , het resultaat zal altijd bruine ogen .
Recessieve allelen