Wat zijn de functies van een Spectroscope

De fundamentele taak van een spectroscoop is om licht te analyseren. Door het bepalen van verschillen in golflengte en kleur spectrum moderne spectroscopen fysische eigenschappen van de geteste materialen kan onthullen . Een gebruikte toepassing voor spectroscopen analyseert het licht dat door sterren om te bepalen welke gassen uitmaken van de ster . Spectroscopische dienen een functie in vele onderzoeksmethoden , waaronder laser- geïnduceerde afbraak spectroscopie , nabij-infrarood spectroscopie en studies waarbij de fluorescentie en absorptie-eigenschappen van de materie . Laser- Induced Breakdown Spectroscopy

Laser-induced afbraak spectroscopie , of LIBS , is een analyse techniek die inhoudt dat het focussen een laserpuls op een testmateriaal . De laser warmt het materiaal en versnelt de snelheid van de atomen . Als high- speed atomen weg te breken ze licht uitzenden dat kan worden geanalyseerd door een spectroscoop . Deze techniek wordt gebruikt voor het analyseren zeldzame materiaal omdat slechts een kleine hoeveelheid materiaal nodig voor het testen . De analyse vindt plaats snel omdat het licht wordt uitgezonden door het monster voor slechts een paar microseconden .
Fluorescentie

Fluorescentie is het proces waarbij moleculen afgeven licht. Om elektronen in een molecuul om van een hoog energieniveau een laag energieniveau moeten energie verliezen in de vorm van licht . De fluorescentie van een molecuul kan worden beïnvloed door de polariteit , temperatuur en viscositeit. Spectroscoop analyse van fluorescerende eigenschappen van een object meet de golflengte van het licht dat door het molecuul . De grootte van de golflengten dan de verandering in energieniveaus van de elektronen en kan chemische eigenschappen onthullen.
Near - Infrared Spectroscopy

nabij - infraroodspectroscopie , of NIR spectroscopie , meet het licht geabsorbeerd door een testmateriaal . Het meet het licht dat er tussen 780 en 2500 nanometer golflengte. In tegenstelling tot LIBR , NIR spectroscopie is niet destructief , zodat het monster onaangetast blijft . Dit betekent dat wordt weinig tot geen voorbereiding van het monster nodig. NIR spectroscopie wordt meestal gebruikt voor het maken van kwantitatieve metingen van organische materialen . Het wordt veel gebruikt in de farmaceutische , landbouw- , polymeer en klinische studies .
Absorptie

Het vermogen van de stof om bepaalde golflengten absorberen van licht, terwijl als gevolg van andere golflengten is wat geeft objecten hun kleuren . Spectroscopische kan worden gebruikt om ultraviolet en zichtbaar licht geabsorbeerd door verschillende soorten vlak aangeven . Deze functie van een spectroscoop wordt veel gebruikt in de astronomie de chemische samenstelling van een ster bepalen . Spectroscopische kan ook worden gebruikt om de absorptie van golflengten die onzichtbaar voor het menselijke oog zijn te bepalen.