10 Feiten over Helium

Helium is een reukloos , kleurloos gas dat lichter is dan , en een component van de lucht . Het is de tweede meest voorkomende element in het heelal , toch relatief zeldzaam op aarde . Ontdekt in de 19e eeuw , helium is sindsdien een groot aantal toepassingen te zetten, onder meer als vulling voor ballonnen , als koelmiddel voor de kerncentrales en voor het onder druk vloeibare brandstof raketten . Discovery

Helium werd ontdekt door de Franse astronoom Pierre - Jules Janssen , terwijl hij studeerde een zonsverduistering in 1868 Janssen merkte een gele lijn in zijn spectrum van de zon, die later werd geïdentificeerd als een nieuw element door Sir Norman Lockyer . Het was pas in 1895 dat helium werd ontdekt op aarde , door een Schotse chemicus genaamd Sir William Ramsay .
Temperature

Helium is het enige element dat niet kan worden ingevroren een vaste stof bij zeer lage temperaturen , hoewel het genoeg om het vloeibaar kan worden gekoeld . Het heeft de laagste smeltpunt van elementen en een kookpunt dat dicht bij het ​​absolute nulpunt . Deze eigenschappen betekenen dat helium is een gas bij kamertemperatuur .
Overvloed

Helium is het universum op een na meest voorkomende element na waterstof. Volgens de Hyperphysics website , helium is goed voor tussen de 23 en 25 procent van alle nucleaire materie in het universum van vandaag. Ondanks dit , helium is relatief zeldzaam op aarde . Aardkorst bestaat uit acht delen per miljard per gewicht , merkt de ChemiCool website . Atmosfeer van de aarde bestaat uit ongeveer 0,0005 procent helium .
Bronnen

De ChemiCool website zegt dat bijna alle helium op aarde is geschapen door radioactief verval . Helium wordt door gefractioneerde destillatie van aardgas , die tot zeven procent helium kunnen bevatten . Belangrijkste bronnen zijn de aardgasvelden in putten in Kansas , Texas en Oklahoma . Gewonnen helium kost meer dan $ 5 per 100 g , met ingang van juli 2011
Structuur

atoomnummer Helium is 2 , wat betekent dat elke atoom helium heeft twee protonen in de kern . Helium heeft ook twee elektronen rond de kern en twee neutronen . De neutronen geen elektrische lading te voorkomen dat de positief geladen protonen afstoten van elkaar veroorzaakt instabiliteit . Helium is de tweede eenvoudigste atoom in termen van structuur , na waterstof .
Isotopen

De ChemiCool website meldt dat helium heeft acht isotopen waarvan halfwaardetijd bekend . Isotopen zijn varianten van de atomen van de elementen die een verschillend aantal neutronen hebben . Helium 's isotopen hebben massa getallen tussen de drie en tien . Van de acht bekende isotopen , twee stabiel . De 4He helium isotoop is goed voor meer dan 99,9 procent van de natuurlijk voorkomende helium .
Gewicht

Helium is de op een na lichtste element . De website Helium UK stelt dat helium weegt 0,1785 gram per liter . Deze lichtheid is gebruik gemaakt van het vullen van ballonnen en luchtschepen . Helium gevulde ballons stijgen omdat het gewicht van het helium plus de ballon is dan de lucht het verplaatst . Het gewicht van lucht is ongeveer 1,25 gram per liter .
Reactiviteit

Na neon , helium is de op een na minst reactieve van de edelgassen . Het is reukloos , smaakloos en niet bekend is giftig. Omdat het inert , vloeibaar helium wordt gebruikt in cryogene biologische materialen lang bevriezen zonder dat ze breken . Het wordt ook gebruikt voor de koeling van kerncentrales .
Zon

naam Helium is van het Griekse woord " Helios ", wat betekent " zon". Dit is apt als helium wordt gevormd in het centrum van de zon door kernfusie . Het proces van het omzetten van waterstof in helium kernen produceert enorme hoeveelheden energie . Volgens de Enchanted Learning website , is de zon bestaat uit ongeveer 2 x 1.030 kilo gas , 23 procent van die helium .
Breathing

De lucht aan aarde bevat voornamelijk stikstof en slechts 1 deel in 200.000 van helium . Ondanks dit , duikers gebruik maken van een mengsel van 80 procent helium en 20 procent zuurstof om hun tanks te vullen . Dit komt omdat na diepe duiken , helium verlaat het lichaam sneller dan stikstof en maakt snellere decompressie .