Heat & amp ; Mass Transfer: A Tutorial

Warmte- en massatransport is een sub - discipline van de fysica die brede en gevarieerde toepassing in het ontwerp van residentiële en commerciële gebouwen , industriële processen , het ontwerp van elektronische apparaten , gemeenschappelijke huishoudelijke apparaten heeft , in de verwerking van levensmiddelen , alsmede in de studie van biologische systemen . Vereisten voor het bestuderen van warmte en massa -overdracht op een universitair niveau beschikken over een achtergrond in wiskunde en natuurkunde . De toepassing van het concept van de warmte-overdracht kan alleen begrepen worden wanneer je op een winterjas , de gevangen warmte houdt je warm . Verdamping is een eenvoudig voorbeeld van massa transfer.Things je nodig hebt of Glass
Water
Zout Heb Schep
Stove
pot of theepot en Koperen plaat
Staalplaat of pan
thermostaat ( verwarming )
Toon Meer Instructions
1 verdamping van het water geeft een voorbeeld van de massa-overdracht van water in de lucht .

Los een eetlepel zout in een groot glas of water . Roer het water met een lepel . Merk op hoe slechts een deel van het zout drijft naar de bodem van het glas , terwijl de rest van het zout oplost en diffundeert in het water . Proef het water en kijk hoe het water is veranderd van zoet naar zout water . Dit illustreert het proces van diffusie als moleculen zout diffuse met watermoleculen om een nieuwe stof te vormen . Een soortgelijk proces vindt plaats wanneer een koperen plaat op een stalen plaat is geplaatst , worden atomen van koper en moleculen staal uitgewisseld tussen de twee oppervlakken . Dit proces van massa overdracht tussen de oppervlakken wordt aangeduid als convectie . Met het proces van verdamping , water diffunderen lob bij blootstelling aan warmte . Deze drie voorbeelden tonen basisprincipes van massa-overdracht . Kopen van 2 wetten van de thermodynamica worden betrokken bij het ontwerp van huishoudelijke apparaten .

Steek de stekker in een vacuüm of een broodrooster en zet hem aan . Voer een batterij-aangedreven gereedschap zoals een oplaadbare boormachine . Zet gas in uw auto motor en zet de contactsleutel . Al deze processen aan te tonen van de overdracht van de energie , die wordt omgezet voor dagelijks gebruik. Thermodynamica is een sub - onderwerp van warmte en massa-overdracht dat hoe en tegen welke tarieven energie wordt overgedragen bestudeert. NASA definieert thermodynamica als de studie van de effecten van het werk , warmte en energie op een systeem . Het ontwerp van alle apparaten en toestellen neemt thermodynamica en energie-overdracht in aanmerking .
3 Warmte overdracht begrepen kan worden wanneer u de thermostaat in uw huis .

Zet de thermostaat in uw verwarming systeem . Merk op hoe de hitte van de kamer of het huis geleidelijk stijgt . Zet op het vuur en kook water of thee . Draai nu het vuur op laag om de temperatuur gedurende enkele minuten te houden . Deze voorbeelden tonen de overdracht van warmte . De warmte wordt overgedragen van een radiator in de lucht van de afgesloten ruimte of het vuur van een gasfornuis of een elektrische brander om het oppervlak van een pot . De warmte van de pot opnieuw overgedragen van het oppervlak van de pot om het water . Het instellen van de temperatuur verandert de snelheid van de warmteoverdracht van een radiator om de lucht . Deze concepten kunnen worden begrepen op een veel bredere context in termen van de zon , zonne-energie en bij het bestuderen van het broeikaseffect .