Een wetenschappelijk project over Can Soda Echt Los een tand

? In 1950 , Cornell University professor Clive McCay beweerde dat de suiker en fosforzuur in cola een tand kon ontbinden binnen twee dagen . Cola producenten gereageerd door die beweren dat hun product was niet meer of minder goed in staat om een ​​tand dan sinaasappelsap oplossen . Met deskundigen maken tegendeel vorderingen , kan het moeilijk om te weten wie te vertrouwen zijn, maar je kunt de waarheid zelf ontdekken met behulp van een paar eenvoudige hulpmiddelen en de wetenschappelijke methode . Materialen
Een fijn gekalibreerde balansweegschaal kan zeer lichte veranderingen te detecteren in de massa .

Een wetenschappelijk project over de effecten cola 's op de tanden vereist een levering van cola , een beker en een kleine schaal voor het meten van zeer kleine veranderingen in gewicht van de tand . Beide triple beam saldi en kleine digitale weegschalen zijn geschikt voor het meten van kleine veranderingen is de massa van een tand . Een tand is ook nodig , of het nu iemand melktand , verstandskies of een dier tand aangekocht bij een taxidermist .
Wetenschappelijke methode

De vier stappen van de wetenschappelijke methode zal helpen bij het bepalen van de gegrondheid van deze bewering. Ten eerste , de waarnemer beschrijft de voorwaarden van haar experiment , het kennis nemen van de ingrediënten in haar cola en wat ze weet van de gevolgen ervan. Ten tweede , formuleert ze een hypothese naar het oorzakelijk verband zij gelooft bestaat tussen de cola en de tand te tonen . Vervolgens maakt ze voorspellingen , met vermelding of ze geloven dat de tand zal oplossen . Ten slotte voert zij het ​​experiment om te zien of het resultaat in overeenstemming is met haar verwachtingen .
Procedure

gewicht De tand wordt opgenomen aan het begin , dan is het wordt in een glas cola en laat men het gedurende de duur van het experiment . Na een eerste periode , wordt de tand verwijderd en gewogen opnieuw. Als het gewicht van de tand niet is veranderd , kan het experiment voortgezet gedurende een periode van enkele dagen of weken , test het resultaat van langdurige blootstelling door weging van de tand op reguliere en daarna terug in de cola meer tijd om op te lossen mogelijk .

Follow- Up

Na het eerste experiment , kan de onderzoeker aanvullende vragen hebben . Deze kunnen worden door de opneming variabelen , zoals andere vloeistoffen . De resultaten kunnen variëren voor blootstelling aan sinaasappelsap , water of melk , of als gevolg van turbulentie in de cola veroorzaakt door regelmatig roeren . De onderzoeker kan ook andere effecten op lange termijn , zoals vlekken of email verlies te meten en registreren van alle van zijn bevindingen voor latere vergelijking. Als hij delen van zijn resultaten in een academische paper of een science fair , zijn laatste stap is de presentatie die zijn bevindingen zal delen met anderen.